Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Sabtu, 30 Julai 2011

~Puding Choch~

Mmmm... GB guna yg bungkus siap...

Cara dia senang jer...
Just didih air 3ltr...
Masukkan gula 100gm...
Masukkan serbuk dadih...
Kacau sampai dia cair n sebati semua...
Past tu GB guna fresh milk... dutch lady...
Yang kecik 250gm x 2kotak...

Past dah mendidih elok semua...
Sejukkan dier...
Masukkan dlm acuan...

Err gambar.. sat g malam GB update...
Tak dan... sekarang GB gila mein mafia war...
Addict dtg kembali... adesss...

Planning 3/8 nak g umah kawan...
Timing tak conpem lg...
Kalau dia timing ok...
Leh GB uat agar2 jagung tuk masa birthday anak dia...
Tgh tunggu reply dari dia... ngeh3x...

Weee~ lom pernah test lagi agar2 jagung...
yummy yummy yummy..
warna kuning... santekkk...
sama ngan motor GB... ;p

~I Need An Island~

when u need an island to live ,
when everywhere to u seems similar ,
when darkness is all around ,
u don't have to surrender ,
u don't have to run away ,
even smiling is very painfull ,
looking in the eyes of everyone around is like a torture ,
u decided to leave it all ,
to end this boring life ,

gotta tell u something ,
everything happens for a reason ,
when u cry , u will be smiling , but u gotta wait
when u work hard , u will have , but u should keep ur faith
when they give u their back , another ones will give u their hand

it is a matter of waiting
it is a matter of don't stop and proceed
stand up , work for ur life and smile

u have 2 options , to go on and to smile
or to pause but the world won't be paused , only ur life will be paused but the world will keep jumping

everyone will lose something
but few who will keep their faith and will have everything

raise ur hands , pray to God
and wait and u will say sea lovers said ;)

when it is so dark wait for ur dawn
when u cry hardly , u will laugh hysterically
when u work hard , u will have fun to the max
it is a matter of time

someone who look below his knees and someone who have someone to rely on
GOD

Khamis, 28 Julai 2011

~Dewa Cinta~

Walau banyak dugaan datang... akhirnya... kawin jugak...
Ending best...
awak... saya bukan yang jenis senang jatuh hati..
saya cintakan awak..

abishhh... tammat lg 1 cerita...

Begitukah cinta <- end
Nora Elena <- end
Dewa Cinta <- end

past nie..???

Isnin, 25 Julai 2011

~Rendang Ayam~

Hmmm mmm... resepi???
Adoiii tatau arrr...
Mak yang masak...
Ehehehe...

Nanti GB dah mandai mashak baru GB letak resepi...
GB mashak blh... sedap tak sedap tak tau la...
Entah... ;p


Lagi gambar tak senonoh... dari kuali terus... wakaka...
GB malas la time nie... shiap je terus amek gmbr...

Gelap sikit sebab kerisik dia gelap sikit...
Kalau nak tak gelap santan lebih sikit...
cili lebih sikit... kunyit lebih sikit...
masak jgn kering sangat.... ehehehe...

Resepi same je kot mcm rendang2 yg lain...

Bawang, halia, serai, daun kunyit...
Cili, ayam, santan, gula n garam...
daun limau purut, asam keping...
kerisik jgn lupe erhhh...

lau GB masak... semua mein anggar n campak2...
tak de sukatan... dah mak ajar mcm tu...
mcm tu la itottt... ekekeke...

~Sambungan Hari Tue~

Ce ce ce tengok... suker2... rambutan gading...
GB suke makan rambutan kuning... sbb dia ada masham2 sikit...
Ehehehe... suke yang masham2...


kulit rambutan... ngeh2... apa da... tu pun nak masukkan...


sambil pot pet pot pet kat dapur... hasil setelah dikopek kulitnyer...


GB masukkan semua dlm plastik... kenapa? nak masuk dlm peti ice le...
bila da sejuk... mmm... besh mamam sambil menonton vcd... ahaksss...

Jumaat, 22 Julai 2011

~LUV~

Lama sudah aku melukis bayang-bayang...
Tanpa berupa wajah tanpa warna yang indah..
Hidupku bagai teka-teki dibuai mimpi siang hari...
Namun aku yakin kenyataan ini....hakikat kehidupan cinta..

~LUV~

Diam bukan tak sayang..
Menyepi bukan tak rindu..
Walau jauh tetap dikenang..
Ingatan sentiasa hadir bertamu....

~LUV~

Cinta itu hutan meneduhkan,
cantik tapi kadang kita tersesat di dalamnya
Cinta itu matahari,
panas membakar tapi ia berguna
Cinta itu hujan,
selalu kita berlari agar tak basah tapi selalu kita kenang saat kemarau menyerang
Cinta itu awan,
kadang berarak beriringan kadang hilang tak tahu kemana
Cinta itu kamu,
kadang menyakitkan tapi Cinta itu juga kurindukan.....

~KawaN~

kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,
habis madu sepah dibuang.......

kata abah,
KAWAN tu umpama bunga ros,
dipandang cantik dipegang sakit.....

kata atuk,
KAWAN tu seperti air
terus mengalir.....

kata nenek,
KAWAN tu bak bulan
dipuja dan disanjung tp nun jauh di
sana....

kate sedare,
kawan tu mcm makanan,
kawan makan kawan!!

kata abang,
KAWAN tu sperti lembu
mengikut saje ape dikata........

kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian
bau je busuk tp sedap dimakan....

kata adik,
KAWAN tu macam biskut
sekejap ade sekejap takde.......

kata aku,
kawan tu tak kisahlah camner..
walaupun dia IBARAT LEBAH,
UMPAMA BUNGA ROS,
SEPERTI AIR,
BAK BULAN,
SEPERTI LEMBU,
TAK UBAH MACAM DURIAN &
MACAM BISKUT!!!
dia tetap kawan...
tau tak sebab ape???

sekali aku dah kawan ngan dia
selamanye dia ttp kawan aku...

~Satu Hati Dua Jiwa~

Dalam BENCINTA, kita tak boleh t’lalu mengharap untuk memiliki cintanya. Sebab, cinta itu hadir bukanlah untuk d’miliki, tapi kehadirannya adalah sebagai 1 anugerah untuk kita. Kadang2 kita sering kali b’temu dengan orang yang salah, sebelum kita b’temu dengan orang yang s’patutnya untuk kita temui.

Memang betul, kita akan berasa sedih dan kadang2 bisa membuatkan pola iris mata kita b’air (nanges).

M’nanges bila t’ingat akan kenangan2 indah saat b’sama dengannya. D’waktu k’sunyian m’yelimuti jiwa, tangisan itu mungkin b’tambah tambah dan bisa m’buatkan kita jadi tak ketahuan. Jika kita tahu, d’akhir d’setiap p’temuan2 itu bisa membuatkan mata kita b’air. Mungkin kita akan cuba dan terus mencuba untuk mengelak b’temu denganya w’pun s’saat. Tapi, setiap p’temuaan itu telah d’takdirkan.

Jodoh itu, smemangnya telah dtakdirkan oleh Allah untuk kita. Cuma, d’mana, bila dan bagaimana kita b’temu dengannya menjadi rahsia dalam rahsia yang sukar d’ungkap. Mungkin Allah sengaja b’buat demikian supaya kehidupan kita dpenuhi dengan misteri . Kerna dengan k’misterian inilah, kehidupan yang bakal kita lalui nanti menjadi lebih indah dan lebih b’makna untuk d’hayati.

Adakalanya , kita t’biasa m’dongak ke langit untuk melihat sang mentari. Ttibe pada satu hari, pabila kita m’dongak ke langit. Kelibat sang mentari yang biasa kita lihat itu, ttibe je tidak kelihatan kerna d’lindungi dengan awan2 k’hitaman. Hujan pun, mula turun p’lahan lahan. Ketika itu, hati kita mula t’tanya tanya ke manakah kelibat sang mentari itu menghilang. Kita pom, mula m’nanges nanges. Tak lama kemudian, hujan pom p’lahan lahan mula bhenti. Kelihatan d’ kaki langit, kelibat sang pelangi menghiasi pandangan mata kita. Ketika itulah, kita mula t’senyum sampai telinga dan kadang2, senyuman kita itu hingga t’nampak gigi.

Senyumlah... dan teruslah tertawa... w'pun dunia ini, tak s'indah syurga....

Walaupun keindahan pelangai itu seketika...

Senyumlah hayatilah keindahannya...

by amriey yaacob

~ChintA~

Ada org kata, chinta itu mmg myeronokan. Kerna dengan chinta, ia boleh m’buatkan kita senantiasa t’senyum riang dan kdg2, terasa berada dalam alam fantasi.

Ada jgk org kata, chinta itu mmg t’amat myakitkan. Kerna dengan chinta, ia boleh mbuatkan kita senantiasa b’sedih dan kdg2 boleh myebabkan pola iris mata mula b’air (nangesss).

Chinta bukanlah kata2 murah atau kata2 lumrah yg dituturkan dari mulut ke mulut. Tp, chinta itu adalah 1 anugerah Allah yg indah dan suci jika manusia2 itu dapat menilai kesuciannya.

Kita tidak akan pernah tahu bila kita akan jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tangan kita dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.

Chintai lah ssorang itu, atas dasar siapa dia skrg... dan bukan siapa dia sebelumnya...

by amriey yaacob

Rabu, 20 Julai 2011

~Agar-Agar Kacang Merah Bersantan~



Bahan2...

250gm kacang merah (dlm pack siap masak dah)
santan nn guna 1 cawan - GB suggest better guna susu lg sedap
250gm gula
agar2 serbuk 20gm
air 1 liter
pewarna merah

Cara2...
air tambah agar2 panaskan sampai betul2 cair agar2 - (tak beketul2)
masukkan gula - kacau sebati
lenyekkan kacang merah - jgn hancur sangat
pewarna merah ikut suka
dah mendidih masukkan santan
kacau sehingga santan masak jgn sampai pecah minyak...

shiappp!!!

hasil yg GB buat... saje gatal test semua acuan...




amek ko... mcm2 ada... raye nanti kalau umur panjang leh la GB uat...
mai mai mai dtg umah... (^_^)


~Agar-Agar Cendol~

wau wee... ni nn paling suke...
sebab GB suka cendol... nyummmy... nyummy...
jom... kita uat agar2 cendol...

pengalaman pengalaman... sbb ini 1st time GB buat agar2 cendol...
adesss... tak jadi sieh... apa yg tak jadi???
jom kita tgk... (^_^)


ha... cuba tgk... cuba tengok... mustahil jd mcm ni kan???

* cara nak lekatkan kena cakar2x bahagian yang 1st dibekukan... baru boleh tuang yang lapisan ke2...

ha... tu adalah cubaan GB yg petama...


Bahan2...

250gm cendol
1 biji kelapa - santan nye kita amek
1 1/2 liter
Gula merah 450gm
Agar2 serbuk 30gm

Cara2...
Cairkan agar2 serbuk dgn air 1 1/2 liter...
masukkan gula... dan kemudian cendol...
diikuti santan... sama juga... kena kacau...
jgn bg pecah minyak...

shiap!!!

GB masak part gula n part santan n cendol berasingan...
ha... campuran gula terlalu kurang agar2... lembik sangat... tak melekat pulak tu... adesss... penyudahnya... GB panaskan balik semua agar2... GB campur balik semula... dgn itu... rupanya adalah mcm ini....


suker sangat.. GB suker tgk... cantikkk...

esoknya... besamaan isnin... GB tapau la bawak office... mamam...
hari ahad siap bg m.cik... mak n abah, adik n kakak makan...
tak habis2... ;p GB gila uat agar2...

yang ni dah siap masuk dlm bekas utk bawak p opice...

~Mihun Goreng GB Style~

Jom... mein mashak2..

memenuhkan hari2 dgn aktiviti... melalaikan diri dari memikirkan segala kekalutan di duniawi... hidup yg sementara... semua bukan hak milik abadi... jom jom jom...

Bahan2...

1/2 peket mihun - (cap jati) nn suke guna yg nie...
3 keping tauhu lembut - potong dadu
1 1/2 cawan taugeh
300gm udang
3 biji matamato - a.k.a tomatoman
1 peket fish ball - potong 2
1 ikat bayam
ikan bilis sikit
2 biji bawang merah
2 inci halia ditumbuk dgn lada hitam
2 sudu cili kering yg dah di blend
air asam secukup rasa
gula secukup rasa
garam secukup rasa
air ikut nak basah mcm ne mihunnn tu



cara dia... biasa jer... same jer...
tumis bawang sampai kekuningan...
tambah ikan bilis... goreng garing..
letak cili... sampai neik bau... leh terbersing2 o... ;p
masuk air asam....
past tu masuk la udang...
past tu mihun yg telah diremdam ngan air sejuk dan panas...
past tu masuk segala2 sayur semua n tauhu last sekali...

kacau kacau kacau... siap...

tak semenggah tul gmbr ni... nak cepat...
mak n abah dah sampai... kelam kabut gila...


basah kan kan kan...

penuh isi mihun nie...

suker2...

~Acuan Agar-Agar~

GB gila dah nie... kalau blh semua pattern GB nak...
Dulu beli yg sebiji2 terasing2... asik ilang...
Jadi GB beli yg mcm nie minggu lepas2...
Mak kata ni bekas ice batu...
Memang pun... (^_^)


beli kat kedai 2hengget... tp rege dia rm2.95... mula2 ingat sekeping... amek la 2 keping..
sekali dah sampai umah ada 4 rupanya... tak perasan 1 pack ada 2... hehehe....

cantik memang cantik... tahan memang tahan...

cuba tgk yg ni GB beli baru nie... ha... cantik jugak... nak beli lagi... harga 3hengget 1... GB beli 2... 1 tu corak love... 1 tu... entah... bentuk kek kot...


ha... manyaknyer... sukernyer GB... suker sangat... ;p
selalu masak agar2 sumbat je dlm bekas 4 segi...

yg mana ok? yg bawak plastik nipis ni ok... senang nak keluarkan agar...

jom tgk agar2 yg GB try uat lak... comey... geram nyesss...

~Tips Tauhu Tahan Lama~

Bagi penggemar tauhu... Mcm mana nak simpan tauhu lebih lama...
Cuba la cara mcm nie...

Letakkan tauhu dlm bekas... penuhkan dgn air... mcm nie...


kemudian tutup rapat dgn penutup dia... mcm dlm gmbr di bawah... kemudian baru disimpan dlm peti ais... hehehe... mcm tu je... ;p

Isnin, 18 Julai 2011

~Layang-Layang Terputus Tali~

Berarak mendung kelabu
Mengekori langkahku
Sepanjang kehidupan
Penuh dugaan
Namun aku tetap aku

Kucuba dan terus mencuba
Mencapai suria
Walau membakar jiwa
Walau aku dihina
Namun aku tetap aku

Derita oh derita
Engkau di mana-mana
Walaupun jauh aku berlari
Mahupun berdiam diri
Namun indah mimpi dari realiti
Hidupku tanpa arah
Bagaikan layang-layang
Terputus talinya

Tapi pasti suatu hari nanti
Sinar suriakan menjelma

mmm...
Berarak mendung kelabu, Mengekori langkahku
Sepanjang kehidupan, Penuh dugaan
Namun aku tetap aku...
mmm...
Derita oh derita
Engkau di mana-mana
Walaupun jauh aku berlari
Mahupun berdiam diri
Namun indah mimpi dari realiti
Hidupku tanpa arah
Bagaikan layang-layang
Terputus talinya
mmm...
Kucuba dan terus mencuba
Mencapai suria
Walau membakar jiwa
Walau aku dihina
Namun aku tetap aku

Rabu, 13 Julai 2011

My Heart Will Go On

Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you go on

Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on

Love can touch us one time
And last for a lifetime
And never let go till we're gone

Love was when I loved you
One true time I hold to
In my life we'll always go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on

You're here, there's nothing I fear
And I know that my heart will go on
We'll stay forever this way
You are safe in my heart
And my heart will go on and on...


cinta hadir tak diduga... hanya tuhan menentukan segala titik perjalanan hidup seseorang... kita hanya mampu berserah setelah berusaha apa yang termampu... tanpa keizinan DIA... semua tak kan berlaku...

http://www.youtube.com/watch?v=X-0YAmY_vDQ

BaBy I LoVe YoU

Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
All the love we make can never be erased
And I promise you that you will never be replaced (X2)

I love you, yes I do
I'll be with you as long as you want me to
Until (until) the end (the end) of time

From the day I met you I knew we'd be together
And now I know I wanna be with you forever
I wanna marry you and I wanna have your kids
Thinking never compared to be without Your kisses

I can say I'm truly happy to this day
You made me thank god that I live my life everyday
There's never been a doubt(been a doubt) in my mind (in my mind)
That I regret ever having you by my side

But if the day comes that I have to let you go
I think there's somthin' I should probably let you know
Enjoyd everyday that I spent with you
And I will miss you but I'm happy that I had you at all

Baby I love you and I'll never let you go
But if I have to boy I think that you should know
All the love we made can never be erased
And I promise you that you will never be replaced (2X)

I love you ohh yes I do
I'll be with you as long as you want me to
Until (until) the end (the end) of time...


owh MG... u tell me i never let u go... never let u down... love u more than i love u... word word word... it's just a word...

it just me at all... crazy about you... just me...

http://www.youtube.com/watch?v=qowsQNIlfxA&feature=related

I WaNnA GrOw oLd Wif u

Another day
Without your smile
Another day just passes by
But now I know
How much it means
For you to stay
Right here with me

The time we spent apart will make our love grow stronger
But it hurt so bad I can't take it any longer

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing everything you do
I wanna grow old with you

A thousand miles between us now
It causes me to wonder how
Our love tonight remains so strong
It makes our risk right all along

The time we spent apart will make our love grow stronger
But it hurt so bad I can't take it any longer

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing everything you do
I wanna grow old with you

Things can come and go I know but
Baby I believe
Something's burning strong between us
Makes it clear to me

I wanna grow old with you
I wanna die lying in your arms
I wanna grow old with you
I wanna be looking in your eyes
I wanna be there for you
Sharing everything you do
I wanna grow old with you


deep in my heart... i wanna grow old wif him... my love... 4 ever...
i don't want to close my eyes... i'don't want to miss a thing...
but what can i do... god took my happiness n give me sadness...

http://www.youtube.com/watch?v=_GvhHN2p1EM

Lost Without Your Love

Lost and all alone
I always thought that I could make it on my own
Since you left I hardly make it through the day
My tears get in the way
And I need you back to stay

I wander through the night
And search the world to find
The words to make it right
All I want is just the way it used to be
With you here close to me
Ive got to make you see

That Im lost without your love
Life without you isnt worth the trouble of
Im as helpless as a ship without a wheel
A touch without a feel
I cant believe its real…

And someday soon Ill wake
And find my heart wont have to break

Yes Im lost without your love
Life without you isnt worth the trouble of
All I want is just the way it used to be
I need you here with me
Oh darlin cant you see…
If we had love before
We can have it back once more...


sometimes when im feel so lonely im feel so lost... where am i... where to go... where i should start...

my heart always ask... dear god... where is my love...

or this is the end... or beginning...

http://www.youtube.com/watch?v=L-D_jFuUGzI

Isnin, 11 Julai 2011

~10-7-2011~Pagi~Class Muffin~

Class Muffin... 9am-12pm...

Dianjurkan oleh Zanora D'shop... ni link fb dia... utk sesiapa yang berminat tuk blaja... leh la add sis zanora nie... nie link fb dia.. copy paste kat address bar n enter jer... http://www.facebook.com/profile.php?id=100000848569790&sk=info.... RM50 utk satu class nie... ada 5 jenis muffin dia ajar... class... sangat menyeronokkan... cuma GB je yg keletihan...

hehehe... kusyuk memasing amek noted dan tips2 dari cikgu yang sibuk menimbang barang2 bancuhan... banyak gak tips yang berguna diperolehi dari class nie... sbb GB bukan tergolong dari orang yang bijak pandai dalam masak memasak nieh... ngeee~


nie carrot muffin yang belum dibakar... nyummm nyummm...


ni antara hasil2 kerjasama grouping seramai 9orang... wa... GB rasa seronok sangat... GB rasa tak sabar nak jamu saudara mara yang dtg masa raya nanti... GB nak masak muffin raya nanti... cuma sedih sikit... tak dpt jamu orang yang istimewa dlm hati GB... hmmm... harapan tinggal harapan... impian tu tak tercapai oleh GB...



bergambar dgn yang lain2... mmm... membamnye GB... sabar2... sikit2 penurunan lama2 jadi bukit... tapi GB tinggi la jugak kan... tak le rendah sangat... ehehehe...

nie yg hadir tuk class belajar bake muffin... semua diaorg ni... ada buat jual2... GB jer yg join saje utk suka2... utk pengetahuan GB sebagai sorang perempuan... ngeee~


khatam 1 class muffin... insyaallah ilmu akan di simpan...

lagi2... ahaks... bergambar ngan muffin yg dah siap masuk kotak utk di bawak balik... ngeee~


comelnya GB... ahaks... dlm hati... bila la... nak lagi kurus nie... wa... shabar2... kena kuat mendietkan diri... sambil memenuhkan minggu dgn aktiviti... hmmm... ada yg berlegar dlm pale nie... wkwkwkwk...

Ahad, 3 Julai 2011

~Bila GB Wajin~

hehehe... bila GB wajin amek gmbr n edit gmbr...

ha...ni 1st time download gmbr real dgtl scale nyer...
promote2... beli la kat cosway... lalala.. hmmm.. kalau tak jadi ahli harga dia 190... mahai... kalau jadi ahli... harga dia 80 jer... kalau nak beli n kalau tak ahli lg... leh guna id ahli GB kalau nak... wikiki... ;p

kat setiap gmbr ada GB terangkan benda2 yg ada dlm dgtl scale tu... kena click gmbr tuk lihat gmbr besar... tak nampak lak tulisan dia... sbb GB download gmbr medium je...




ha ni la kerja nn tiap2 hari... wikiki... asik naik atas digital scale tu... kalau la dgtl scale tu bley becakap... mesti dia kutuk2 GB cukup2...

hari2 ko neik atas aku... penat tau aku asik baca berat ko... kalau ringan tak pe jugak... ishhhh... penat badan aku nieh kira berat badan ko...

kechian dgtl scale tu jd mangsa keadaan... sejak beli... ha... bayangkan.. da dekat 2 bulan... tak lg berkurang tabiat GB nie menimbang berat badan...

sebelum g keja timbang... balik kerja timbang... sebelum tido timbang... wikiki... kesengalan melanda kan...