Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Jumaat, 17 Februari 2012

~Petua Untuk Menghilangkan Bau Hanyir Ayam @ Daging @ Ikan~

Bau hanyir pada hasil masakan boleh membatutkan selera nak makan makanan tersebut. Anda boleh cuba bebarapa cara di bawah ni...

Hilangkan Bau Hanyir Ayam @ Daging @ Ikan :-

1) Basuh/cuci daging/ayam/ikan dengan air asam jawa, atau perahan limau nipis/kasturi/lemon, & belimbing besi @ tepung gandum @ menggunakan air basuhan beras. Bilas hingga bersih.

2) Lumur daging/ayam/ikan dengan sedikit cuka masakan dan perap selama sejam. Bilas hingga bersih.

3) Ambil beberapa helai daun serai dan sedikit asam jawa. Ramas keduanya dan gaul bersama ayam/daging/ikan. Perapkan beberapa minit kemudian bilas dengan air bersih.


Hilangkan Bau Hanyir Ayam @ Daging @ Ikan Pada Tangan :-

1) Lumurkan sedikit halia yang sudah ditumbuk pada tangan.

2) Ubat gigi juga boleh digunakan dengan melumurkannya pada tangan. Kemudian di bilas.

3) Guna sabun wangi... mmmiahahaha... yg nie... tipu je... ^_^

Sabtu, 11 Februari 2012

Diet: Apa Jenis Darah Anda?

Diet berdasarkan golongan darah pertama kali diperkenalkan oleh Dr. Peter J.D´Adamo yang menjalankan penelitian pada setiap jenis darah yang menunjukkan kesan fisiologi berlaku terhadap lektin yang masuk dalam tubuh badan. Lektin adalah protein yang terdapat pada makanan, khususnya tumbuhan kekacang. Setiap protein makanan yang diserap tubuh, menurutnya hanya sesuai dengan jenis darah tertentu.

Dalam bukunya, “Eat Right For Your Type” yang diterbitkan pada tahun 1996 menerusi kajian yang dijalankan bertahun-tahun itu menjelaskan bahawa setiap individu memiliki tindakbalas yang berbeza terhadap makanan berdasarkan jenis darah yang dimiliki. Menurutnya, diet yang tidak berjaya berkait rapat dengan perkaitan ini dengan menambah bahawa lektin makanan yang tidak serasi dengan jenis darah tertentu akan membawa komplikasi buruk terhadap kesihatan individu antaranya penggumpalan sel darah merah dan pelbagai komplikasi lain.

Ini berbeza dengan pengambilan makanan yang sesuai dengan jenis darah kerana ia memberikan kesan positif antaranya keadaan emosi yang lebih stabil, mudah mengatasi tekanan dan peningkatan daya tahan lawan penyakit. Selain itu pengambilan makanan yang bersesuaian dengan jenis darah juga dipercayai dapat mengembalikan fungsi sistem tubuh dan memperbaiki metabolisma tubuh.

Darah terdiri daripada empat jenis iaitu A,B,AB, dan O.

pernah ada list utk makanan ikut darah... tapi tak ingat save kat mana... list dia complete mcm2x makanan harian ada... mmm... nak kena cari balik nie... surf surf surf... jumpa laman nie... ada antara kandungan2xnya mmg kena ngan GB...

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia
http://www.yadim.com.my/Kesihatan/KesihatanFull.asp?Id=177

DIET UNTUK GOLONGAN DARAH ‘O’

Dr. Peter J.D´Adamo menyarankan agar pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum. Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan.

Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D´Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang. Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.

Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.

Ciri khas golongan darah O:

• Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain
• Mudah mengadaptasi berbagai makanan
• Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik
• Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran
• Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan : Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang
Snek : Teh herba
Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal
Snek : Sepotong kuih
Makan Malam : Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba

antara yg kena-mengena:- mudah diserang arthritis... jeruk memang tak boleh amek langsung tekak terus sakit dan senang sakit perut...

Jumaat, 10 Februari 2012

~Petua Untuk Hilangkan Parut Jerawat Di Muka~

Tahap keberkesan tidaklah diketahui...

Pegaga:- Dijadikan sebagai jus, minum dalam 3 kali seminggu, baik utk kesihatan kulit. seluruh badan lah, termasuk muka. Fakta yg blh di cari di internet, jus pegaga tidak elok utk rahim wanita. (*dulu GB rajin buat tapi terhenti sebab terjumpa fakta pulak)

Pegaga ditumbuk dan dicampur dgn bedak sejuk elok di pakai waktu malam utk mengurangkan kesan2x parut jerawat. Ni selalu buat dulu mmg ada perubahan. Sekarang susah nak jumpa pegaga. huhuhu~~~

Bunga cengkih:- Ditumbuk kering dan halus (blender pun boleh), cara pakai dicampur dgn air sahaja dan terus disapu nipis kat kulit muka. (kwkwkw... jaga2x panas lepas sapu terus duduk depan kipas) atau serbuk bunga cengkih dicampur dgn bedak sejuk. (*kat supermaket dah ada jual serbuk cengkih, GB tak rajin pakai pedih, tp ok utk keringkan jerawat, bekas jerawat pun blh la sikit2x hilang)

hmmm... ape pun GB masih mencari produk atau herba tuk hilangkan parut jerawat nie... kesan dari jerawat degil masa form 4&5 dulu...

~Petua Untuk Menghilangkan Bau Badan~

Antaranya:-

Paling nampak kesan:- makan putik buah limau kasturi, dlm seminggu tu amalkan memakan putik limau buah kasturi. akan rasa ketara perbezaan dgn bau badan sebelum nie.

Kedua:- elakkan memakan bawang merah dgn banyak. contoh bila masak kurangkan penggunaan bawang. bawang merah penyebab utama bau badan terlalu kuat. GB suke bawang nie tambah2x bila masak daging masak kicap n sardin.

yang lain2x nie... kopi pes je... keberkesanan tidaklah diketahui...

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Hampas Teh
Gosok hampas teh yang telah digunakan pada keseluruhan badan terutama pada bahagian kuat berpeluh seperti ketiak dan tengkuk. Biarkan selama 15 minit dan kemudian mandi. Amalkan 3 kali seminggu.

- Petua Hilangkan Bau dengan Badan Hampas kelapa
Gosok hampas kelapa yang telah digunakan pada keseluruhan badan terutama pada bahagian kuat berpeluh seperti ketiak dan tengkuk. Biarkan selama 45 minit dan kemudian bilas. Amalkan 3 kali seminggu.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Beras
Ambil segenggam beras dan goreng tanpa minyak sehingga hangus. Ramas hingga hancur dan campurkan dengan sedikit air asam jawa. Gosokkan pada bahagian mudah berpeluh dan biarkan selama 10 minit. Kemudian bilas atau mandi.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Tawas
Ambil seketul tawas dan gosokkan pada bahagian-bahagian badan yang mudah berpeluh setiap kali lepas mandi. Amalkan setiap hari.
atau
Campurkan tawas yang telah dijadikan serbuk dengan sedikit beras dan gaul rata. Gosokkan pada bahagian mudah berpeluh dan biarkan semalaman. Kemudian bilas atau mandi. Amalkan setiap hari sehingga berpuas hati.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Daun Sirih dan Daun Nanas Muda
Rebus sama banyak daun sirih dan daun nanas muda bersama dengan sedikit garam sehingga air rebusan menjadi separuh. Minum air rebusan ini setiap hari selama seminggu dan rasailah hasilnya.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Timun Muda
Kupas kulit sebiji timun muda dan basuh bersih. Gosokkan pada bahagian-bahagian badan yang mudah berpeluh setiap kali lepas mandi. Amalkan setiap hari.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Serai Wangi, Daun Jambu, Daun Lengkuas dan Daun Pandan
Ambil secekak serai wangi, daun jambu, daun lengkuas dan daun pandan dan masukkan ke dalam periuk bersama dengan air sehingga terendam sepenuhnya. Rebus sehingga mendidih. Campurkan air rebusan dengan sebaldi air bersih. Jadikan air ini sebagai bilasan akhir ketika mandi. Amalkan tiga kali seminggu.

- Petua Hilangkan Bau Badan dengan Batang Pokok Kantan
Potong batang pokok kantan pendek-pendek dan tumbuk hingga lumat. Rebus hingga mendidih. Gunakan air rebusan sebagai air mandian. Bilas akhir mandian dengan air bersih biasa.

Rabu, 8 Februari 2012

~Bila Aku Jatuh Cinta Lirik - Awi Rafael~

Bisakah ku tanpamu
Bilakah ku tanpamu
Hatiku mulai rapuh hatiku mulai sedih
Bisakah ku tanpamu

Bila aku jatuh cinta
Kan ku sebut namamu akan ku tulis lagumu
Akan ku katakan kata-kata indah
Bila aku jatuh cinta
Kan ku doakan kamu menyempurnakan aku
Akanku buatkan semua yang terindah
Hanya untukmu

Relakah ku tanpamu
Relakah ku tanpamu...

Bila aku jatuh cinta...
Kan ku sebut namamu akan ku tulis lagumu
Akan ku katakan kata-kata indah...

Bila aku jatuh cinta...
Kan ku doakan kamu menyempurnakan aku
Akanku buatkan semua yang terindah...

http://video.search.yahoo.com/search/video?p=lirik+gemersik+kalbu+bila+aku+jatuh+cinta

Selasa, 7 Februari 2012

Ubat Resdung ~ Flixonase Aqueous Nasal Spray

Ha hamek ko title... tu nama ubat dia erhhh... hmmm... ari nie g klinik... sebab telinga kanan berbunyi2x sampai mata berair... ari tu dulu ada kena... jam 4 pagi kena tue... ingat dah macam nak jadi ape je entah... yang pasti masa kena hari tu... rasa macam ada binatang dalam telinga duduk terbang2x... haishhh pengalaman yang tak akan dilupakan..... berdiri pun tak seimbang... sebab dalam telinga rasa macam ada benda...

kelmarin masa terjaga dari tido terus dengar bunyi macam tak sedap kat telinga sampai berair mata... tapi tak la seteruk macam yang jam 4 pagi tahun lepas tu... hmmm... semalam pun masih ada sikit2x jadi... mmg dah dari semalam nak g klinik ari nie... tup2x pagi tadi tak larat nak bangun g keja... ehehehe... alih2x kena jugak g klinik...

g klinik atas tujuan nak cek telinga jer... hmmm... sukat darah ok... 130/80... kat border... huhuhu... kalau turun je... jadi darah rendah la jawapnya... ekekeke... terbaekkk... jeng3x... sukat suhu kat telinga... 37.3... ehehehe... GB demam... alololo... shian dier... sememangnya kelmarin lagi badan GB panas... dah tau demam... tapi mak n abah GB ada sini... GB bawak mangkit la paksa diri buat macam biasa... tapi malam tu memang kepala pusing sangat... tido awal... mak GB kata cakap pun dah tak betul merapu2x... dia suh GB tido... awal tak awal... dah pukul 12 lebey dah pun masa tu...

balik pada sakit telinga... hmmm lain tak bukan... resdung la punya pasal... dlm hidung bengkak... gegendang telinga patut cekung... tapi cembong... bengkak sudah... kat hidung tak rasa sakit... tapi kat telinga je rasa tak selesa... doktor kata punca dari hidung... jadi dia bg la ubat nie... tapi mula2x kata nak bg mentyl ape entah ubat hidu... tapi dia kata amek yg ni senang sikit nak guna... gulppp tadi dia pakaikan... uishhh... berair mata sat... ngeee~~~

nie la ubat spray nya...



Ubat Alahan / Zyrtec

Ubat yang mesti ada dalam hand beg GB... kira macam 'HARUS ADA' bila balik kampung... cuti2x pegi mana2x... tido rumah orang ke... ubat nie mesti GB bawak... baru dapatkan stok dari klinik tadi pagi... stok abes... tadi amek 30biji a.k.a 3 keping...

Ubat nie sesuai pada yang ada alahan dengan makanan laut... macam GB tak alah dengan makanan laut... GB alah dengan habuk... a.k.a boleh disamakan orang malas menyapu... kwkwkw... bukan malas... tapi memang tak tahan habuk... gatal2x mata... gatal2x tekak... ha... nanti tiba la kengkawan... bersin 5-10kali... tonyoh2x mata sampai merah... adesss...

Nie kalau nak kemas besar2xan... mesti amek nie dulu sebiji... ^_^
past tu pakai mask... baru la leh mengemas menyapu dan sebagainya...


Ubat Jerawat ~ Anti Bacteria / Clyndamycin

Salah satu dari ubat yg GB paling suka. Ikut keserasian kulit jugak kot.

Nie utk muka dan badan GB sbb GB ada jerawat badan la lately nie. Untuk jerawat muka pun bagus, kering jerawat dan cepat baik. Kenapa la tak jumpa ubat ni masa form 4/5 dulu.

Harga kalau kat klinik RM 15.00 boleh tahan lama jugak lebih dari 6 bulan. ni botol ke 2 yg GB pakai... eheheehee...

Resepi Popia Basah ~ Menu 7-2-2012 ~

Bahan (Popia) - (3 biji) :-

3 keping kulit popia
1/3 biji timun - dihiris halus2
1/6 biji sengkuang - dihiris halus2
2 isi ketam di belah 2...
(selain tu nak tmbh ape2x ikut suka)

Bahan Sos Cili:-

2 sudu besar cili mesin
1 ulas bawang putih - tumbuk
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar cuka
1 sudu besar gula
2 sudu besar minyak
garam
air agak2x ikut kepekatan
bijan@kacang tumbuk untuk tabur (jika suka)

pedas tak henggat.. sos ni utk hidangan 15 popia ye...
meleleh air hidung... kurangkan cili kalau tak mau pedas...


hmmm... nie nangka... kena perabis... sikit2x makan... berangin satu badan... mak n abah bawak dari kg... wuwuwu...