Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Ahad, 18 Mei 2014

Rentetan Kes Kurap Cik Tam



Kurap cik tam dah berjangkit dengan eyang... dan mungkin kat kechik..Lukaalan penyelesaian lain dalam proses... disebabkan tak sanggup sapu minyak hitam kat cik tam... tak der tempat dalam rumah dier nak guling2x buang minyak tue nanti... rumput tak der... pasir tak der... kalau kucing outdoor senang sikit dier nak cuci minyak hitam tue...

Maka dengan itu GB beralih arah  ke klinik lain.. iaitu Jabatan Perkhidmatan Veterinar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Jalan Selar 4, Taman Pertama, Km 4, Off Jalan Cheras, 56000 Kuala Lumpur.

28/5/2014 Isnin
Bawak cik tam & eyang ke sana... terus kena cucuk je ubatnya... tak de pun doktor kata nak check dah vaksin ke belum... dah bagi ubat kutu ke belum... dah bagi ubat cacing ke belum... kalau g klinik swasta yang GB slalu pergi tue ada jer benda lain yang dia nak bagi ubat & cucuk lain... kita datang nak rawat penyakit kurap... @_@

Setelah 3 kali berulang tempat yg sama (klinik swasta)... GB kena cari tempat lain... biasalah klinik manusia pun sama jugak... tak ok kat sini.. kita g sana... tak ok kat sana, tukar ke situ pulak... sampai jumpa yg serasi... kadang2x bukan semua pakar pasal penyakit.... YE DAK???

Cuma memang tak di nafikan ada sedikit frustrated dengan klinik swasta tue bila diterangkan pasal jangkitan kulat tue... cara kulat membiak tue... hmmm... macam GB ni tak sekolah pulak... weihhh sains GB Gred A weihhh... pesanan kat orang2x yang bijak pandai... don't judge people on their looks... wokeh -_-

Setelah 2 minggu berlalu... nampak perubahan pada cik tam... ada pengurangan bintik2x pada badan cik tam... dah makin luruh kulit kurap... part yg susah nak hilang tengkuk & ekor & peha dier... 

16/5/2014 Jumaat 
Sekali lagi bawak cik tam dan eyang ke JPV WPKL... achik pun kena angkut sekali... konon2x langkah pencegahan... doktor kata achik tak leh kena inject... nanti bintik kurap nampak sapu je ubat dulu... kalau teruk baru leh kena inject macam cik tam & eyang... Doktor tambah ubat sapu kali nieh.. surolan... untuk sapu kat tengkuk cik tam & kalau ada lagi bintik2x kat badan eyang dan jugak achik kot kalau kena sekali....

Pesanan doktor (jangan mandikan kucing)... memang tak mandikan dah... sebelum nieh mandikan guna syampoo yang di beli kat klinik swasta tue... tapi dah stop sebab sebab mcm tak ok... ok lagi mandikan dengan sabun dettol... jaga diaorang macam jaga kurap manusia... tuala, sikat, besen & baldi semua basuh dengan air panas... rendam dengan air dettol...  lap lantai pun guna dettol... kepekatan dettol... mesti pekat... ikut sukatan kat botol dettol tue.... baru ada kesan penghapusan kuman kat semua tempat...

17/5/14 Sabtu
Rabe rabe rabe... habis eyang kena raber... opah nn nieh asyik raber eyang jer... ^_^ check kot ada lagi bintik2x kat celah kangkang dier... bulu lebat susah nak check... yang kat bawah perut nampaknyer bintik dah hilang... dah tak nampak... tapi kakak GB masih sapu sikit2x ubat kat perut eyang... kitaorang guna dermanol... yang kat tengkuk... raber punya raber... macam tak der... susah nak tahu kurap dah baik sepenuhnya ke tidak... kalau nyata2x ada bintik tue boleh tahulah... nie tak... bulu jer luruh mula2x... lama2x baru boleh rasa bintik2x... lama2x ada timbul2x jadi kepingan2x...

Kiter tunggu lg 2 minggu mcm mane, Sekarang masih lagi cuci2x n lap lantai guna dettol. Sapu ubat kat cik Tam n Eyang, control makanan diaorang. Susah kat part achik, mangkrap opah nn nanti macam ni. Miskot mahal tu je yg dier mkn.

Apapun tengah berpuas hati skrg nieh berbanding dgn hasil rawatan Klinik swasta yg lepas. Luka tak kering sebelum nieh, Sekarang dh nampak kering n gugur kulit rosak cik Tam.

Semoga diaorang sembuh sepenuhnya sebelum raya. Kalo tak mcm ne nak bwk balik kg nanti.

Jeng jeng jeng

Jumaat, 2 Mei 2014

Di saat ini


Di saat ini...
ada tikanya... saatnya...
kita memerlukan seseorang...