Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Jumaat, 30 Disember 2011

30-12-2011

dengan rasminya... bertambah kiraan umur... dilahirkan pada jam 5.30 pg... mcm tue... kat johor bharu...

tahun kedua... tanpa ucapan dari insan teristimewa... sendiri... melawan kesepian...

Rabu, 7 Disember 2011

The boy & the girl were online chatting

boy: So..have you ever been in love?

girl: of course, i mean love is so hard, you
know
...

boy: how is it hard?

girl: well, when you love someone, sometimes
they
just don't love you back.

boy: is that what your feeling right now?

girl: haha no [she lied]

boy: ohh..well, i gotta go bye [he lied]

girl: okay bye

[the boy signed off, but he really didn't sign
off, he
was offline,
but the girl thought he really did sign off]

girl: [she sighed & one tear went down on
her face..
but then she typed]...i love you ♥..

boy: [then the boy typed] i love you, too ♥

Love u my sweetheart♥
♥♥♥♥♥♥♥♥

Ahad, 4 Disember 2011

Ombak Rindu ~ Hafiz & Adira

Tepandang iklan dalam tv... 1-12-2011... da tengok da cerita ombak rindu... 9.30malam... tak feeling la cerita tgk kat pawagam... pulak tu banyak part orang gelak2x... sebab mcm kelakar pulak dah...

Tapi lagu dia best...


~BuKu FeVeLeT~

Dulu dalam buku... Sekarang dalam internet... hehehe... macam2x... tapi bila balik kg... mesti kadang2x kerja yang sama gak... selongkar barang...

Zamani!!! tapi sekarang Aron!!! tapi tak de la buat buku mcm dulu2x dah...

pheewwwittt.. ni tahun 1998nye khazanah... senior hadiahkan 1 lukisan zamani... walaupun kecik tap amat bermakna... sbb hasil seni lukis balik ikut gambar zamani... tapi buku ni dari tahun 1995 kot...


jap g sambung... nak tgk tv 105... buat tatapan yang tercinta... mengisahkan seorang yang mengambil dadah dan disahkan hiv positif...

~smbgn selongkar almari~

kumpul2... simpan2x... wink wink wink ^_^

Dulu2x bila beli envelope, simpan satu... sebab comey...




Yg ni lak masa sek asrama... haaa... susah nak ada duit syiling.. jadi beli la kad telekom... tiap2x minggu tel mak... huawaaa... tak penah duduk asrama... ngeee~


Ha... ni dulu2x yg masa baru2x pakai hp... past tu 1st lup2x lak tu... kredit penting dlm hp... nie pun kumpul... adesss...


Haa.. sampai ke buku fevelet nieh... =)

~Love~

~True Love~

Ahad, 20 November 2011

~Persahabatan~

Bila rasa tak perlu lagi persahabatan ini... tak perlu lagi berpura2...
Aku redha andai itu yang ditakdirkan... aku akan pergi...
Sudah suratan persahabatan kita hanya sementara...

Isnin, 14 November 2011

~Bicara Sekeping Hati~

andai bisa aku menetapkan hati, akan ku pateri jiwa ku agar bisa tertutup selamanya... akan ku simpan rapi sebuah percintaan yang tidak sampai ke puncaknya... andai aku bisa... akan ku pateri agar tiada lagi cinta, agar abadi cinta ini menjadi sebuah kenangan abadi sehingga akhir hayat ku... andai bisa kekecewaan ini terubat ku mohon pada mu tuhan jangan lagi hadir luka cinta itu.. aku tidak kuat untuk menanggung segala derita yang kau ciptakan untukku...

Sabtu, 12 November 2011

~Rindu Zaman Persekolahan~

Kadang2x rasa rindu tu hadir sesekali waktu kita sunyi... atau bosan dengan zaman pekerjaan... tambah pulak bila selongkar2x jumpa dgn barang2x pemberian adik angkat waktu sekolah2x dulu... heheehee... tak tau la... nape la tersimpan rapi... sayang pulak....


hehehe... kalau dulu2x hadiah mesti muzik box la... jubin kecik2x la... ^_^ sekarang da canggih... mcm2x hadiah ade kat pasaraya...


yang nie tak boleh blah nie... adoooi... mmg duit nie tersimpan rapi... pemberian ALONG masa zaman blaja... duit wayer.... kadang2x mcm kelihatan kesengalan... tapi bila tengok... jadi seronok pulak... kenangan tersimpan rapi... nie weit tak pakai dari tahun 2001... ^_^


bila di selongkar.. senyum sorang2x... next edisi selongkar lemari... to be con't...

~Batu Seremban/Serembat/Selambut~

Batu seremban merupakan satu permainan tradisional. Biasanya ia menggunakan guli kaca, biji getah, ketul batu yang kecil atau ketulan-ketulan objek lain yang berbentuk bulat. Bilangan yang biasa digunakan sebanyak tujuh biji. Objek-objek ini dikenali sebagai buah.

Hehehe~~~ aktiviti selongkar lemari pada hari raya haji yg baru2x nie... menemukan koleksi batu seremban yang disayangi... errr... tahun bila punya??? entah... tapi yang pasti... masa sekolah rendah...


yang tujuh tu je batu nyer... yg lagi 2 biji tu.. sebab cantik... simpan je... batu ni dulu.. kadang2x... ada gak kegunaan lain... ngeee~ zaman budak2x... ketuk2x... amek serbuk sapu kat kuku... tuk kilatkan kuku... ^_^

~Jom Layan Ayat2x Yang Di Petik Dari Novel~

~Petikan ayat2x yang menyentuh hati dan perasan~

~Empat perkara yang menjadi pegangan agama Islam. Ajal, jodoh, tanah kubur dan rezeki di tangan Tuhan. Empat perkara yang tak mungkin kita menolaknya.

~Aku bukannya burung yang terbang bebas di angkasa. Patah sayap, hilang haluan, dan aku terdampar di sini tanpa siapa pun tahu arah tujuku. Mencari seteguk air untuk menghilangkan dahaga setelah penat berterbangan membawa sekeping hati yang tercalar. Terkena duri, aku sendiri yang mencabut dan mengubatinya. Menangis, aku juga yang menyapu si air mata.

~Bunga yang mekar sedang layu. Senyum yang mekar mula berbunga keraguan dan kehampaan. Indahnya musim luruh mewarnai hidup. Tawa yang cuba dipersembahkan hanyalah satu kepura-puraan.

~Segunung kalimah keramat itu membuatkan dia terus bermimpi. Mimpi yang indah-indah tentang dunianya. Dunia yang hanya untuk mereka berdua. Dia memberikan bahagia. Dia memberikan segala-galanya umpama dialah permaisuri yang berada di tahta teratas. Kemudian, dia memberikan derita! Terjunam dia di kolong yang terbawah. Sakitnya tidak terkata. Untuk itu dia tidak harus meletakkan harapan di bahu lelaki itu. Dia tidak mahu membina angan-angan lagi.

~Dia bukan manusia pendendam tetapi perasaannya juga bukanlah barang mainan.

~Cinta sekarang, cinta berlandaskan jalan yang serong dan begkang bengkok. Cinta buta yang tidak ada perasaan. Cinta dahulu walaupun tiangnya satu, beratap rumbia tidak goyah kerana berlandaskan kejujuran dan kasih sayang yang sejati. Cinta sekarang, walau ada tiang seribu, beratap genting, bersalut emas kalau mahu jatuh tidak perlu di goyang. Mahu berpaut sahaja sudah runtuh. Betapa murah dan tiada nilai.

~Kau memiliki aku yang sudah tak berdaya lagi. Aku tak tahu apa yang harus aku berikan kepada kau dengan keadaan begini.
Berikan saja cinta di hatimu. Aku memerlukannya untuk hidup ini. Aku tak meminta lebih dari tu.

~Ikan Oh Ikan~

tiiitaaakkk!!!

ceittt~~~

ingat nak tambah kemeriahan aqua... sekali itu ikan semunyik la pulak... adessss...

yg 1 lg pulak... jalan mein langgar je ikan emas kedek2x...

arrr yg semunyik (bellon fish) tu tak jadi masalah... arrr yg langgar2x (kissing fish) anew lak ler nak campak ikan nie... arrr ade yg anto balik g kedai ikan esok2x nie...


karang ayat... leh tak tokey... u angkat la balik ikan kissing kissing nie... u kata ikan baik... manyak jaat ooo ini ikan... jalan2x kasik langgar itu ikan emas o... adesss... mengshan jap...

letak dulu dlm cebok... amekkk ko dok dlm tu... leh lak dia buat pecubaan nak melompat kuar dari cebok... adesss...

sambung balik... dah kedapur memanaskan sup daging korban... asal ada munyik2x... ekekeke... madan muke... sape soh lompat kuar dari cebok... seb beik nampak... kalau tak mesti sekor kissing fish mati x de air... berenang2x atas jubin... =)

jam >>> 8lebih malam... baru amek gmbr... nie ikan kissing... rasa nak bg tempeleng2x je.... gewaaammm... amek dok dalam cebok diam2x...


susah gak nak campur ikan nie.. tokeh kedai pun salah kira2x... acem anewww nie... ikan belon pun kijam... mula2x je takut sebab tempat baru... bila da keluar segerombolan mcm nieee...


ooo... titakkk... yg tantan tantannye tunjuk berani... kunun2x selamatkan awek2x la kunun2x... adesss... di tunjal2xnya peyut ikan emas kedek2x kitewww... arrr mencikkk ikan belon kecik nieh... amek... sebelum keluarkan dia... masing2x dera dulu kurung dlm net mcm nie... sbb jaat sangat dok p tunjal2x peyut ikan emas kedek2x... hahaha rasakan...


ha... ape jeling2x... nyorok balik pokok tgk2x org pulak... tunggu la... ko nak amek napas neik atas jugak kan... mmmiahahaha...


ha... semua da masuk cebok.. ha... tunjal2x la ikan kissing tu... sekali dia kiss tak lepas2x... melekat baru tau... ha... ikan kissing... langgar2x la ikan belon tu... nanti biar dia tunjal2x... amek amek amek... arrr... 1 kerja lak nak kena cari baldi letak dia... tapi sampai bila... adesss... anewww la nak campak ini ikan...


seb baik la ari ni sabtu... kalau ari biasa... sah2x campur je ikan... nanti malam tido tak tgk pun keserasian diaorg... bila half day... leh tgk ape yg terjadi... haishhh... lau tidak... mangun2x je titow... abesss lenyet ikan emas kedek2x yg manje nieh...

Jumaat, 11 November 2011

~Usang~

walaupun usang... tapi di situ ia memberikan aku ketenangan... di situ dulu... tempat aku berteduh... di situ tempat aku membesar... di situ juga tersimpan seribu kenangan... rumah ku syurgaku...

bila rasa kerunsingan melanda... hanya di situ yg ingin aku tuju... bebaring sambil melihat siling yg usang... melontarkan pandangan jauh dan jauh... agar segala kekusutan berakhir dan pergi...

~Aku Tanpa Cintamu~

Novel yg... entah ke berapa yg di baca... 1 hari suntuk habiskan masa cuti raya haji baru2x nie... hehehe... nie novel hak milik adik... ^_^


Ben, aku tanpa cintamu tidak sempurna umpama bunga tanpa madu dan wanginya. Sayangnya kita dipertemukan lewat musim kepedihan dan kelukaan yang tak mampu aku ubati sendiri kerana dirinya yang aku cintai. Kau kumbang yang mengekoriku tika aku di penghujung musim kemarau berpanjangan lalu... jadilah aku bunga yang kelopaknya gugur satu per satu apabila di tiup sang bayu yang hiba... Saat aku titiskan air mata kerana cinta kita... Tuhan seakan memberi jalan kepada kita untuk bersatu selamamnya....

~Seredup Kasihmu~

Sana sini org sibuk baca novel akibat panahan mata Nora Elena... hiksss... saje mengimbas kenangan zaman dulu2x... lalu raya haji baru2x nie... aktiviti selongkar lemari berlaku...

Nie novel ke2 yg aku beli du...lu... satu masa dahulu...


Kisah silam Lea Haryani sentiasa menghantui hidupnya. Lea Haryani dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan orang tuanya. Setelah ibunya meninggal dunia, Mak Long nya, Sutinah memeliharanya sehingga dewasa.

Lia Haryani tidak begitu senang dengan sikap Mak Longnya. Apa sahaja yang dilakukan oleh Lea Haryani tidak menyenangi hati Mak Long. Ada-ada sahaja kesalahan yang dicari. Bukan itu sahaja, Mak Long juga suka mengungkit asal-usul keturunnan menyebabkan Lea Haryani terasa kerdil untuk berhadapan dengan masyarakat.

Setelah dewasa dan berjaya melanjutkan pelajaran ke universiti, sikapnya yang pasif terbawa-bawa hinggakan ke universiti. Di universiti dia tidak mempunyai kawan rapaat melainkan kawan sebilik bernama Suziyan.

Emnir Safwan yang satu kuliah dengan Lea Haryani cuba menggodanya tetapi tidak dilayan. Pelbagai cara dilakukan oleh Emir Safwan untuk memikat hati Lea Haryani namun tidak berhasil. Dengan bantuan Professor Halim, akhirnya Lea Haryani dipertemukan dengan Emir Safwan.

Mama Emir Safwan tidak berkenan dengan Lea Haryani dan menyuruh anaknya itu memilih Syamen, anak Datin Jawaher. Emir Safwan tetap dengan pendirian memilih Lea Haryani. Akhirnya berlaku konflik. Lea Haryani mengalah dan menyuruh Emir Safwan akur dengan pilihan mamanya. Emir Safwan tidak boleh terima kerana hatinya benar-benar mencintai Lea Haryani. Berjayakah Emir Safwan memujuk hatinya yang telah terluka untuk menawan hati Lea Haryani kembali? Berapa mahalkah harga harus di bayar untuk satu kemaafan?

~Ombak Rindu~

Novel pertama yang ku beli... tahun bila... tak pasti...



Izzah adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah, Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.

Pakcik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelan malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.

Di situlah dia telah berkenalama dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. Dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? Bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran orang lain? Bagaimanakah tindakan Datuk Sufiah setelah mengetahui cerita sebenarnya?

~Oyen & Yuteh~

...kau penawar hati ku...

terkedek2x berenang2x mencuit hati... cute...

setelah lama berhenti pelihara ikan emas... kini aku kembali...


aksi suspen bila oyen atau yuteh tido atas pokok bonzai... haishhh... ingat mati dah... adooiii... ari ni lak sekejap tak de lektrik... adooi... ooo... titakkk...


ikan bandaraya kuning... nyorok disebalik rimbunan2x pokok semak... ekekeke...


kenangan... ikan bandaraya ku hilang... bukan hilang... rupanya mati... tau2x jumpa rangka je... adesss... entah mcm ne la dia leh mati dulu...

harap kali nie... kekal lama ikan emas kedek2x nieh... dulu lama tak bela sbb frust bila dia kena white spot dot bacteria... kesian sangat... lama bela... dah sayang gila... tup2x kena sakit lak...

penah bela yg kecik punya ikan emas buntal... ni lg tak leh tahan... asik2x ditemui mati di corong pump tapis air... entah pe pasal suke sangat dia pegi ke lubang pump tu pun entah... bila dah tesepit... ha... tak reti keluar sendiri... ha... mati kelemasan dier... comel2x dah ikannya... tapi asik ditemui mati... ekekeke...

~Weee Handphone Dah Okies~

Gambar terbengkalai... Hikshiks...
Berbuka Puasa kat ner... Lupa dah pun...
Cyberjaya/Putrajaya tak henggat dah...

~MeMbEkAs DiHaTi~


Perpisahan ini bukanlah pilihanku
Kau yang pergi meninggalkan aku

Pernah aku memuja dirimu
Mencintamu setulus hatiku

Kau yang slalu aku puja
Ternyata menduakan aku
Mengkhianati cintaku
Tak pernah ku membayangkan
Kau kan melukai hatiku
Hancurkan mimpiku tinggalkan aku

Mungkin aku bukanlah pilihanmu
Tak seperti yang kau mau

Kau yang slalu aku puja
Ternyata menduakan aku
Mengkhianati cintaku
Tak pernah ku membayangkan
Kau kan melukai hatiku
Hancurkan mimpiku tinggalkan aku

Sakit yang kurasa
Takkan mudah sirna
Membekas di hati ku terluka
Entah sampai kapan
Ku harus bertahan
Melawan sedihku sendiri

Rabu, 9 November 2011

~Hari Lahir Abah~

4 Nov... hmmm... salah aku... susah utk mengingati hari2 penting... disangka 5hb... pasti abah kecewa... T_T sedih di hati... 5 Nov sesampai aku di kg... ku ucapkan pada abah tercinta... dgn senyum "Selamat Hari Lahir Lambat ucap, abah"... abah tersenyum... tapi nampak kehampaan melalui air mukanya...

5 Nov... perjalanan pulang ke kg... di awal perjalanan terjadi tragedi... membuatkan sepanjang perjalanan aku sentiasa berhati2x... belum sempat masuk lebuh raya... hampir sahaja aku melanggar sebuah lori trailer... nasib kelajuan aku sekitar 70-80km/sejam... terpaksa mengambil tindakan drastik ke kanan... walau dari cermin pandang belakang ternampak kelibat myvi orange... trailer tersebut tiba2 membuat break emergency menyebabkan bunyi geseran tayar yg amat kuat dan mengeluarkan asap yg berbau busuk (mcm tayar tebakar)... mungkin rasa mcm selamat... dlm 2-3saat mata terpana ke depan semula... kepala lori senget ke kanan tapi masih begerak terseret ke depan akibat kelajuan dan mungkin muatan berat, tekanan membuatkan lori tidak dpt berhenti... dgn laju aku menekan break dan lari lagi 1 lane... dlm hati... tuhan saja yg tahu... mungkin kita telah berhati2x... kadang2x kecuaian org lain kita mungkin terbabit sama...

hmmm... aku pun tak pasti... salah siapa... sama ada pemandu lori yg cuai... atau 3 biji kereta dhadapannya... atau kereta yg rosak diletakkan di bahu jalan dan berdekatan dgn selekoh... tapi apa yg penting... aku selamat sampai ke kg... x de kemalangan jiwa berlaku...

Sesampai di rumah... ku lihat abah dan emak membuat persiapan utk menyediakan rendang dan lemang... tersentuh hati... pabila mengenangkan bahwa tahun lepas aku tidak pulang ke kg meraikan Hari Raya Qurban bersama mereka, disebabkan sykt di mana aku bekerja mmg tidak meletakkan Hari Raya Haji sebgai cuti umum... Nekad tahun nie, aku mengambil cuti...

Kali ini sepanjang perjalanan ke kg, perjalanan aku ditemani air mata... ada sesuatu yg aku kesalkan... sebak di hati tak dapat ku tahan... emosi mengawal minda... sesungguhnya mak dan abah... --- tak berniat --- tuk melukai hati mak dan abah semasa kehadiran mak dan abah 3 minggu lepas di sini... maafkan --- ... tak ada kata lain yg dapat --- luahkan... semua salah --- kerana tak dapat mengawal emosi... dgn apa yg terjadi dlm kehidupan --- dan tahap kestabilan --- pada hari tu agak tak terkawal... maafkan --- atas segala apa yg berlaku... --- tahu, sikap --- telah mengguris hati mak & abah...

Andai tiada abah dan emak... pada siapa lagi tempat --- meluahkan perasaan... dan tak ada lg tempat utk --- bergantung...

Isnin, 31 Oktober 2011

~Patah Tumbuh Hilang Berganti~


Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.

Andai jiwa seteguh itu...

~Sepi Di Hati~



Desiran ombak di persisiran pantai seakan-akan melambai matahari yang akan tenggelam di hujung pandangan ku, Disitu aku terpaku memandang cahaya yang yang tidak menerangi ke seluruh pelusuk. Begitu terangnya cahaya itu akhirnya tengelam dalam pandangan ku, begitu juga setiap memori-memori yang indah pasti akan lenyap bila malam berganti. Tiada bunyi kedengaran selain ombak yang membelai pantai seperti aku yang terasang di dalam sepi,kerana rindukan matahari aku lupa bahawa bulan yang selalu melindungi aku dari kepanasan lalu di tiupkan ketenangan kedalam jiwa. walaupun matahari tidak pernah memihak kepada ku namun aku bersyukur kepanasan itu adalah kesakitan dan kesakitan itu ku miliki bulan yang menjadi penawar, begitulah kehidupan manusia tak pernah lari dari keperitan tanpa kedua-duanya hidup ku tidak sempurna sehingga hari ini..

Jumaat, 21 Oktober 2011

Sejuta Cinta

~Sejuta Cinta~

Sudah memang sudah
Perjalanan cinta berakhir sudah
Engkau pergi ‘tuk selamanya
‘tuk selamanya

Mungkin ini sudah suratan
Engkau dan diriku tak bisa bersama
Mungkin ini sudah suratan
Sudah suratan

Jangan kau pergi untuk meninggalkan aku
Aku disini dengan sejuta cinta untukmu
Jangan kau pergi untuk melupakan aku
Aku menangis karena hidup tanpamu

Sudah memang sudah
Perjalanan cinta berakhir sudah
Engkau pergi ‘tuk selamanya
‘tuk selamanya


~Pencil & Eraser~


Pencil: I'm sorry

Eraser: For what? You didn't do anything wrong.

Pencil: I'm sorry cos you get hurt bcos of me. Whenever I made a mistake, you're always there to erase it. But as you make my mistakes vanish, you lose a part of yourself. You get smaller and smaller each time.

Eraser: That's true. But I don't really mind. You see, I was made to do this. I was made to help you whenever you do something wrong. Even though one day, I know I'll be gone and you'll replace me with a new one, I'm actually happy with my job. So please, stop worrying. I hate seeing you sad.

Mengharap Bintang



~MENGHARAP BINTANG~

Remuk-remuk jangtungku
Sakit-sakit hatiku
Saat kau tinggalkan diriku
Sunyi hidup tanpamu

Sungguh perit hidupku
Sunyi sepi malamku
Betapa sedihnya jiwaku
Menantikan dirimu

Ku rindukan dirimu
Rapuh hidup tanpamu
Kembalilah peluk hatiku
Temanilah mimpiku

Patah sayap cintaku
Jauh dari kasihmu
Lagu ini hanya untukmu
Kembalilah cintaku

Tuhan tolonglah diriku
Kembalikanlah cintaku
Aku kan setia menunggu
Hingga hujung nafasku

Tuhan tolonglah diriku
Khabarkan aku menunggu
Sampai kapan pun ku tunggu
Kerna dia hidupku

Tuhan tolonglah diriku
Kembalikanlah cintaku
Aku kan setia menunggu
Hingga hujung nafasku

Tuhan tolonglah diriku
Khabarkan aku menunggu
Sampai kapan pun ku tunggu
Kerna dia hidupku

Kisah Dongeng

KISAH DONGENG - STACY

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

(korus)
Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati


http://www.youtube.com/watch?v=QU3r7q8W3_8&feature=related

Percintaan Ini

mmm... lama tak tulis kat sini...

masuk tuk tukar lagu... sedihnya lagu nie...


PERCINTAAN INI - EZAD LAZIM

Masih terbayang di ruangan mataku

Saat indah bersamamu dulu

Masihku ingat janji manismu

Bertakhta di hatiku

Ooh… o.h….oohh…


Di kala itu engkau lah bintang

Menyuluh malam yang kegelapan

Tetapi kini tiada lagi

Tinggal aku sendiri



Korus :

Percintaan ini amat memilukan

Perpisahan ini sungguh menyakitkan

Namun apa daya terpaksa ku telan semua kepahitan



Kepiluan ini meracun hidupku

Kesunyian ini membunuh jiwaku

Tergamak kau sayang

Melihat diriku dalam kesedihan

Dipermainkan olehmu



Sia – sia saja percintaan ini

Tak bisa sampai ke puncak nya

Sekelip mata hilang semuanya

Yang tinggal hanya airmata



Ohh..Ohh…Oh…


http://www.youtube.com/watch?v=9vA1M6Okt0E&ytsession=XojwlaPwf961tv5bBSB0iZj8aFRL-P_kECk4nvnvCgXDyuPvA5zmQwhkCDm20tPaM7Cv6Ji7TPh-VWHwHnNdOpqKMn2iGs2KMAAjni6OSN1yOMyweJYnqN2f8IHAvt6Ho0cXPKNAqvu-Lpq7UQLK9rs_AldaQd26HyRq2hO8c5OZ0WtoqCvg6mR78OIaO8_T3_SX5OHt_EssxThBWBYK0b8IIa85SqK6ankZPBzYS0ux-EZd6FvAkcezleeFD8iAxxl9uGykEL2BXlzNkxgVwCLJIlTgPUZ0JnF3Nb7_Q0U

Sabtu, 17 September 2011

~null~

hmmm... penat.. letih.. tak terkata...
mcm ne nak lupakan...
sbb byk persoalan yg tak terjawab...

Jumaat, 9 September 2011

~null~

Sekiranya kau masih dgn tanda ?

Aku harap kau dapat mengerti... kenapa tanda itu hadir dalam kehidupan kau...

Kenapa kau rasa wujud tanda ?

Aku juga di landa... kewujudan ?

Aku masih termanggu mencari jawapan yang pasti bagi tanda ?...

~null~

Dunia maya... dunia maya... aku teringat satu kata2...

Kita Lain... Sememangnya... Kita Lain... Kau dan Aku Berbeza...

Aku melafazkan kata dengan perasaan yang ada di hati...

Kau hanya melafazkan kata dengan penuh kepuraan2an...

Apa yang kau pentingkan... Hanya diri kau semata...

Aku hanya teman tak kala kau betul2 rasa sunyi...

Aku hanya teman menemani saat kau memerlukan teman...

Aku hanya satu tempat sandaran...

Aku tak dapat menjadi sesuatu yang kau inginkan...

Kerana aku hanya manusia yang sering melakukan kesilapan...

Memang itu yang kau mahukan sejak dari dulu...

Kau mau aku yang pergi...

Lagu yang kau kirimkan...

Jangan kau pergi tinggalkan aku... khas utk aku... kan...

Pertanyaan... siapa yang pergi tinggalkan siapa...

Egonya seorang lelaki...

Befikir pengorbanan dia adalah yang terbaik...

Terbaik utk diri dia... tapi bukan terbaik utk aku...

~null~

Malam ni hanya ruangan ini yang menemani... setia menjadi papan lakaran kehidupan aku...

Bukan ingin menjaja peribadi... tapi sekadar meluahkan segala yang terbuku di hati...

Melepaskan rasa... takut suatu hari tak tertanggung... membawa luka di jiwa...

Jauhnya laut dari kawasan nie... terasa ingin kembali ke pulau marina... deruan angin dan ombak yang menemani saat menghela nafas ketenangan di sana... menggamit jiwa dan perasaan...

Entah kenapa... laut memberikan sumber ketenangan buat jiwa aku... mungkin laut tempat hamparan mata melepaskan seribu kepahitan...

~null~

Aidil fitri... kehadiran aidil fitri... membawa pelbagai rasa...

Hanya yang maha Esa mengetahu seluruh genap perasaan setiap ciptaannNYA di muka bumi ini...

Aku sebagai manusia... bersyukur kerana kehadiran Aidil Fitri dpt di sambut bersama keluarga tersayang... Semoga kebahagian sentiasa sebegini hingga ke akhir nafas kami...

~null~

kehidupan... kehidupan... kehidupan...

hari2 perlu dilalui dgn penuh rasa sabar...

aku hanya ingin menjadi diri aku...

aku tak mahu menjadi seseorang yang lain...

haruskah aku teruskan berpura2 dgn berlagak tak ada apa2 yang berlaku...

pada hakikat... hati meronta ingin tahu...

jika kau berada di tempat aku... dgn jujur... adakah kau tak akan tertanya... siapa aku???

sedaya upaya aku cuba tuk dekati... hanya kau yang menjauhi...

mungkin ada yang mengatakan... aku yang bersalah...

tapi hanya kau dan aku tahu hakikat sebenar...

siapa ego dan siapa hipokrit...

~null~

kata-kata memang senang dituturkan... tanpa mengira sebarang perasaan seseorang...

aku juga manusia... tak lari dari melakukan kesilapan...

cukup senang bagi segelintir orang... mempermainkan perasaan...

sungguh mudah nyatakan kasih dan sayang...

semudah itu dilafazkan... semudah itu juga dilupakan...

kata2 yang diluahkan tanpa rasa... amat senang utk seseorang lupakan...

tapi utk kata2 yang diluahkan dgn perasaan seluruh hati... tiada siapa tau berapa masa yang diperlukan utk melupakannya...

~null~

ikatan yang terjalin tanpa mengenali siapa diri sebenar... apa yang harus kita fikirkan dan lakukan... salahkah utk mengetahui sesuatu yang patut diketahui...

jika aku dan engkau berkawan... kau mesti nak tau... aku dimana... aku juga sama... kau kenalan aku... aku juga patut tau kau di mana...

jika kau tau cemburu... aku juga manusia...

jika kau punya rasa syak... aku juga manusia...

jika kau rasa itu terbaik... adakah kau tuhan yang menentukan segala adalah yang terbaik...

harapan yg kau taburkan... janji yang kau lafazkan...

lumrah sifat manusia...

Selasa, 16 Ogos 2011

~Diettt???~


hmmm... entah kemana diet bulan ramadhan nie... tak terbuat... stop sementara... lepas bulan puasa to be con't... hidup??? huru hara... boleh tak mati dulu past tu to be con't... malas nak fikir... penat... fikir pun kadang2 penat... kalau la robot... boleh on off... leh la rehat kejap... nie masa sentiasa berjalan... tapi tak lupa2 jugak... ishhh... ishhh...ishhh...

wahwahwah... cabul sungguh mulut...

~Printer & Scanner~


hmmm... bila tak de... nak ada... bila dah ada... tak tau nak buat ape... mula nak pesan ngan orang... tapi berat hati gak... takut bila org beli kang... tak bekenan di hati... nasib ada org teman pergi cari printer... at last... setelah 2 taon... akhirnya beli gak printer... tapi... tak tau nak uat per... ari ni baru test print... print gmbr... gmbr... mmm... tuk kenangan...

nak amek gmbr malas dah skrg... handphone rosak kena baling kat dinding ari tu... mmmm... langsung dah tak leh nak tekan2... yang amat susah nak lepas... mmm... tunggu dia putus nyawa terus jer... adesss... tekanan tul idop nie...

~null~



Malam...
Kau datang membawa pesan
Membuat hatiku rawan

Bulan...
Kau suluh duka semalam
Rinduku menjadi dendam
Mencengkam...

Dan fajar pun menjelma
Resahku bergelora
Takutku hendak berdepan
Dengannya...

Bukan kerana salah dosa
Bukan kerana miskin hina
Tapi kerana cinta hampa
Ku tersingkir dilembah duka

Penawar yang pernah kuracuni datang
Dengan seribu mimpi
Ke mana nak ku lari
Ku di tawan oleh realiti

Kasih pudar di hati
Ku menumpang diruang sepi
Andainya kau kembali
Cinta tidak bertaut lagi

Rambulan terlindung langit
Mendung membuat aku bingung
Kita sama bersalah
Kenapa pula aku kalah

http://www.youtube.com/watch?v=WTFTf2cGLcs&feature=related

~null~


Tiada beza malam atau pun siang
Payah lena ku menjelma
Sejak kau tiada

Tak menentu fikiran bercelaru
Tiada lain yang teringat
Hanya kenangan denganmu
Bertahun kita menciptanya
Retak hanya sekelip mata

Semuanya berpunca dari kita
Kerna di hati mempunyai
Keegoan sendiri

Tidak sekali pun
Kita nak mengalah
Masing-masing menegakkan benang yang basah


Tidak terniat aku mengungkit semua pemberian
Apatah lagi menarik semula
Sesuatu yang aku ikhlaskan
Padamu firasahku
Fahamilah aku
Apa yang ku lakukan demi kesungguhan
Cintaku padamu
Yang makin menyala
Namun kau rasa tertekan
Hingga tercetusnya perbalahan

Ku harap retak ini tak kan berkecai
Mari kita patrikan semula seperti asalnya
Keegoan kita bersama kita kuburkan
Jangan biarkan malam ku terus kesiangan

http://www.youtube.com/watch?v=zT99-ciUSlE

~null~


Bintang di langit
Jadi saksi terkilannya
Hati mengenangkan
Bukan niatku tuk melukai mu
Hingga kau pergi
Mungkin tak kembali

Sungguh aku tak tahu menilai
Kesucian kasih dan cintamu
Kerna tidak mempercayaimu
Curiga dan ragu
Lalu ku kehilanganmu

Kini Hati kesal tak terperi
Sungguh kurasa kehilanganmu sungguh
Maafkanlah ku kerana terlalu rindu
Sungguh aku tak tahu menilai
Kesucian kasih dan cintamu

Kerna tidak mempercayaimu
Ku menanggung kesal sepanjang hayatku...

Ooo... Sungguh aku tak tahu menilai
Kesucian kasih dan cintamu
Kerna tidak mempercayaimu
Curiga dan ragu
Kukehilanganmu...

Sungguh aku tak tahu menilai
Kesucian kasih dan cintamu
Kerna tidak mempercayaimu
Kumenanggung kesal sepanjang hayatku....

http://www.youtube.com/watch?v=megshqGPts4&feature=related

~null~


Bila hadir kasih sayang
Tanda cinta sudah berakar
Terkadang pudar hidup ku
Terkadang semangat terlerai

Kuasa cinta kepada keindahan
Yang ada yang tetap pada kejadian
Berdiri di atas kehendak keamanan
Kedamaian

Cinta menciptakan rindu
Duka membuat kita sembuh
Semangat terbakar hangus
Hidup mesti terus

Kerana cinta dunia pun berperang
Itu cinta sesat di perjalanan
Demi cinta kita terlupa dunia
Kesesatan...

Marilah kita bersama terus bercinta
Menjadi cermin untuk manusia
Hentikan tangisan rindukan ketenangan
Cinta ini penuh keindahan
Kasih dan sayang...

Nanana nananana nana nana nana...
Cinta ini penuh... keindahan

http://www.youtube.com/watch?v=FV4VXGl2clE&feature=related

~null~


Ketulusan senyumanmu
Mengundang sesuatu
Sukar untuk ku gambarkan
Ke dalam bentuk kata-kata

Kekuatan sandaranku
Ku dirikan masa lalu
Luruh bagai dedaunan
Di kala hujan akan datang

Merembasi
Berkali diri bertanya
Siapakah gerangan kau sebenarnya

Aku yang semalam
Selalu berkata
Tunjukkan dia pemilik jiwa

Suci seberkas dosa
Bisa mengenaliku
Bisa terima diriku seadanya

Dan aku tahu
Keterlanjuran ucapanku
Selamanya ini yang menghantu
Diriku dari mendekatimu
Kekasihku

Ku tahu
Pengalaman yang sebegitu
Maksudku tindakanku dahulu
Mungkin akan jauhkan dirimu kekasihku

Oh dari aku
Dari hati yang memerlukanmu

Ketulusan senyumanmu
Mengundang sesuatu
Sukar untuk ku gambarkan
Ke dalam bentuk kata-kata

Kekuatan sandaranku
Ku dirikan masa lalu
Luruh bagai dedaunan
Di kala hujan akan datang

http://www.youtube.com/watch?v=TR6aIjSLe3A&feature=related

~null~


Janganlah hanya mengukir janji
Sedangkan dikau masih mencari
Adakah benar kata kata
Bukan ungkapan sementara

Kaulah pancaran yang daku rasa
Bagaikan obor yang menyinar
Jika terpadam tiba tiba
Sunyilah insan alam gelita

Jika kau selam hati ini
Pastinya engkau kan mengerti
Betapa sucinya kasihku
Jangan diragu

Jika kau rasa getarnya
Debaran kasih cinta yang meronta
Nilai kasihku padamu cukup berharga

Bukan simpati yang aku pinta
Kebenaranmu memutus kata
Agar dapatku abadikan
Untuk pedoman meniti cinta

Jika kau selam hati ini
Pastinya engkau kan mengerti
Betapa sucinya kasihku
Jangan diragu

Jika kau rasa getarnya
Debaran kasih cinta yang meronta
Nilai kasihku padamu
Cukup berharga

http://www.youtube.com/watch?v=FV4VXGl2clE

~null~

Semakin ku ingin melupakan …
Semakin ku ingin bersamamu …
Tak ku sadari kini semua telah terjadi …
Ku tak ingin kau pergi …
Tinggal kan ku sendiri …
Ku ingin kan kau selalu disini …
Walau tak bisa ku miliki …

~null~

Entah, sudah berapa lama aku telah merangkak di dalam kegelapan. Menggali dan menggali, hanya berbekal ingatan. Ingatan tentang dunia yang dipenuhi cahaya. Di dalam kegelapan aku terus menggali dengan tulang belulangku. Bermimpi akan dunia yang hampir aku lupakan di dalam kegelapan dan hampir tenggelam bersama harapan.

Sabtu, 30 Julai 2011

~Puding Choch~

Mmmm... GB guna yg bungkus siap...

Cara dia senang jer...
Just didih air 3ltr...
Masukkan gula 100gm...
Masukkan serbuk dadih...
Kacau sampai dia cair n sebati semua...
Past tu GB guna fresh milk... dutch lady...
Yang kecik 250gm x 2kotak...

Past dah mendidih elok semua...
Sejukkan dier...
Masukkan dlm acuan...

Err gambar.. sat g malam GB update...
Tak dan... sekarang GB gila mein mafia war...
Addict dtg kembali... adesss...

Planning 3/8 nak g umah kawan...
Timing tak conpem lg...
Kalau dia timing ok...
Leh GB uat agar2 jagung tuk masa birthday anak dia...
Tgh tunggu reply dari dia... ngeh3x...

Weee~ lom pernah test lagi agar2 jagung...
yummy yummy yummy..
warna kuning... santekkk...
sama ngan motor GB... ;p

~I Need An Island~

when u need an island to live ,
when everywhere to u seems similar ,
when darkness is all around ,
u don't have to surrender ,
u don't have to run away ,
even smiling is very painfull ,
looking in the eyes of everyone around is like a torture ,
u decided to leave it all ,
to end this boring life ,

gotta tell u something ,
everything happens for a reason ,
when u cry , u will be smiling , but u gotta wait
when u work hard , u will have , but u should keep ur faith
when they give u their back , another ones will give u their hand

it is a matter of waiting
it is a matter of don't stop and proceed
stand up , work for ur life and smile

u have 2 options , to go on and to smile
or to pause but the world won't be paused , only ur life will be paused but the world will keep jumping

everyone will lose something
but few who will keep their faith and will have everything

raise ur hands , pray to God
and wait and u will say sea lovers said ;)

when it is so dark wait for ur dawn
when u cry hardly , u will laugh hysterically
when u work hard , u will have fun to the max
it is a matter of time

someone who look below his knees and someone who have someone to rely on
GOD

Khamis, 28 Julai 2011

~Dewa Cinta~

Walau banyak dugaan datang... akhirnya... kawin jugak...
Ending best...
awak... saya bukan yang jenis senang jatuh hati..
saya cintakan awak..

abishhh... tammat lg 1 cerita...

Begitukah cinta <- end
Nora Elena <- end
Dewa Cinta <- end

past nie..???

Isnin, 25 Julai 2011

~Rendang Ayam~

Hmmm mmm... resepi???
Adoiii tatau arrr...
Mak yang masak...
Ehehehe...

Nanti GB dah mandai mashak baru GB letak resepi...
GB mashak blh... sedap tak sedap tak tau la...
Entah... ;p


Lagi gambar tak senonoh... dari kuali terus... wakaka...
GB malas la time nie... shiap je terus amek gmbr...

Gelap sikit sebab kerisik dia gelap sikit...
Kalau nak tak gelap santan lebih sikit...
cili lebih sikit... kunyit lebih sikit...
masak jgn kering sangat.... ehehehe...

Resepi same je kot mcm rendang2 yg lain...

Bawang, halia, serai, daun kunyit...
Cili, ayam, santan, gula n garam...
daun limau purut, asam keping...
kerisik jgn lupe erhhh...

lau GB masak... semua mein anggar n campak2...
tak de sukatan... dah mak ajar mcm tu...
mcm tu la itottt... ekekeke...

~Sambungan Hari Tue~

Ce ce ce tengok... suker2... rambutan gading...
GB suke makan rambutan kuning... sbb dia ada masham2 sikit...
Ehehehe... suke yang masham2...


kulit rambutan... ngeh2... apa da... tu pun nak masukkan...


sambil pot pet pot pet kat dapur... hasil setelah dikopek kulitnyer...


GB masukkan semua dlm plastik... kenapa? nak masuk dlm peti ice le...
bila da sejuk... mmm... besh mamam sambil menonton vcd... ahaksss...

Jumaat, 22 Julai 2011

~LUV~

Lama sudah aku melukis bayang-bayang...
Tanpa berupa wajah tanpa warna yang indah..
Hidupku bagai teka-teki dibuai mimpi siang hari...
Namun aku yakin kenyataan ini....hakikat kehidupan cinta..

~LUV~

Diam bukan tak sayang..
Menyepi bukan tak rindu..
Walau jauh tetap dikenang..
Ingatan sentiasa hadir bertamu....

~LUV~

Cinta itu hutan meneduhkan,
cantik tapi kadang kita tersesat di dalamnya
Cinta itu matahari,
panas membakar tapi ia berguna
Cinta itu hujan,
selalu kita berlari agar tak basah tapi selalu kita kenang saat kemarau menyerang
Cinta itu awan,
kadang berarak beriringan kadang hilang tak tahu kemana
Cinta itu kamu,
kadang menyakitkan tapi Cinta itu juga kurindukan.....

~KawaN~

kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,
habis madu sepah dibuang.......

kata abah,
KAWAN tu umpama bunga ros,
dipandang cantik dipegang sakit.....

kata atuk,
KAWAN tu seperti air
terus mengalir.....

kata nenek,
KAWAN tu bak bulan
dipuja dan disanjung tp nun jauh di
sana....

kate sedare,
kawan tu mcm makanan,
kawan makan kawan!!

kata abang,
KAWAN tu sperti lembu
mengikut saje ape dikata........

kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian
bau je busuk tp sedap dimakan....

kata adik,
KAWAN tu macam biskut
sekejap ade sekejap takde.......

kata aku,
kawan tu tak kisahlah camner..
walaupun dia IBARAT LEBAH,
UMPAMA BUNGA ROS,
SEPERTI AIR,
BAK BULAN,
SEPERTI LEMBU,
TAK UBAH MACAM DURIAN &
MACAM BISKUT!!!
dia tetap kawan...
tau tak sebab ape???

sekali aku dah kawan ngan dia
selamanye dia ttp kawan aku...

~Satu Hati Dua Jiwa~

Dalam BENCINTA, kita tak boleh t’lalu mengharap untuk memiliki cintanya. Sebab, cinta itu hadir bukanlah untuk d’miliki, tapi kehadirannya adalah sebagai 1 anugerah untuk kita. Kadang2 kita sering kali b’temu dengan orang yang salah, sebelum kita b’temu dengan orang yang s’patutnya untuk kita temui.

Memang betul, kita akan berasa sedih dan kadang2 bisa membuatkan pola iris mata kita b’air (nanges).

M’nanges bila t’ingat akan kenangan2 indah saat b’sama dengannya. D’waktu k’sunyian m’yelimuti jiwa, tangisan itu mungkin b’tambah tambah dan bisa m’buatkan kita jadi tak ketahuan. Jika kita tahu, d’akhir d’setiap p’temuan2 itu bisa membuatkan mata kita b’air. Mungkin kita akan cuba dan terus mencuba untuk mengelak b’temu denganya w’pun s’saat. Tapi, setiap p’temuaan itu telah d’takdirkan.

Jodoh itu, smemangnya telah dtakdirkan oleh Allah untuk kita. Cuma, d’mana, bila dan bagaimana kita b’temu dengannya menjadi rahsia dalam rahsia yang sukar d’ungkap. Mungkin Allah sengaja b’buat demikian supaya kehidupan kita dpenuhi dengan misteri . Kerna dengan k’misterian inilah, kehidupan yang bakal kita lalui nanti menjadi lebih indah dan lebih b’makna untuk d’hayati.

Adakalanya , kita t’biasa m’dongak ke langit untuk melihat sang mentari. Ttibe pada satu hari, pabila kita m’dongak ke langit. Kelibat sang mentari yang biasa kita lihat itu, ttibe je tidak kelihatan kerna d’lindungi dengan awan2 k’hitaman. Hujan pun, mula turun p’lahan lahan. Ketika itu, hati kita mula t’tanya tanya ke manakah kelibat sang mentari itu menghilang. Kita pom, mula m’nanges nanges. Tak lama kemudian, hujan pom p’lahan lahan mula bhenti. Kelihatan d’ kaki langit, kelibat sang pelangi menghiasi pandangan mata kita. Ketika itulah, kita mula t’senyum sampai telinga dan kadang2, senyuman kita itu hingga t’nampak gigi.

Senyumlah... dan teruslah tertawa... w'pun dunia ini, tak s'indah syurga....

Walaupun keindahan pelangai itu seketika...

Senyumlah hayatilah keindahannya...

by amriey yaacob

~ChintA~

Ada org kata, chinta itu mmg myeronokan. Kerna dengan chinta, ia boleh m’buatkan kita senantiasa t’senyum riang dan kdg2, terasa berada dalam alam fantasi.

Ada jgk org kata, chinta itu mmg t’amat myakitkan. Kerna dengan chinta, ia boleh mbuatkan kita senantiasa b’sedih dan kdg2 boleh myebabkan pola iris mata mula b’air (nangesss).

Chinta bukanlah kata2 murah atau kata2 lumrah yg dituturkan dari mulut ke mulut. Tp, chinta itu adalah 1 anugerah Allah yg indah dan suci jika manusia2 itu dapat menilai kesuciannya.

Kita tidak akan pernah tahu bila kita akan jatuh cinta. Namun apabila sampai saatnya itu, raihlah dengan kedua tangan kita dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya.

Chintai lah ssorang itu, atas dasar siapa dia skrg... dan bukan siapa dia sebelumnya...

by amriey yaacob

Rabu, 20 Julai 2011

~Agar-Agar Kacang Merah Bersantan~



Bahan2...

250gm kacang merah (dlm pack siap masak dah)
santan nn guna 1 cawan - GB suggest better guna susu lg sedap
250gm gula
agar2 serbuk 20gm
air 1 liter
pewarna merah

Cara2...
air tambah agar2 panaskan sampai betul2 cair agar2 - (tak beketul2)
masukkan gula - kacau sebati
lenyekkan kacang merah - jgn hancur sangat
pewarna merah ikut suka
dah mendidih masukkan santan
kacau sehingga santan masak jgn sampai pecah minyak...

shiappp!!!

hasil yg GB buat... saje gatal test semua acuan...




amek ko... mcm2 ada... raye nanti kalau umur panjang leh la GB uat...
mai mai mai dtg umah... (^_^)


~Agar-Agar Cendol~

wau wee... ni nn paling suke...
sebab GB suka cendol... nyummmy... nyummy...
jom... kita uat agar2 cendol...

pengalaman pengalaman... sbb ini 1st time GB buat agar2 cendol...
adesss... tak jadi sieh... apa yg tak jadi???
jom kita tgk... (^_^)


ha... cuba tgk... cuba tengok... mustahil jd mcm ni kan???

* cara nak lekatkan kena cakar2x bahagian yang 1st dibekukan... baru boleh tuang yang lapisan ke2...

ha... tu adalah cubaan GB yg petama...


Bahan2...

250gm cendol
1 biji kelapa - santan nye kita amek
1 1/2 liter
Gula merah 450gm
Agar2 serbuk 30gm

Cara2...
Cairkan agar2 serbuk dgn air 1 1/2 liter...
masukkan gula... dan kemudian cendol...
diikuti santan... sama juga... kena kacau...
jgn bg pecah minyak...

shiap!!!

GB masak part gula n part santan n cendol berasingan...
ha... campuran gula terlalu kurang agar2... lembik sangat... tak melekat pulak tu... adesss... penyudahnya... GB panaskan balik semua agar2... GB campur balik semula... dgn itu... rupanya adalah mcm ini....


suker sangat.. GB suker tgk... cantikkk...

esoknya... besamaan isnin... GB tapau la bawak office... mamam...
hari ahad siap bg m.cik... mak n abah, adik n kakak makan...
tak habis2... ;p GB gila uat agar2...

yang ni dah siap masuk dlm bekas utk bawak p opice...