Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Sabtu, 28 Januari 2012

~28-1-2012~Petua Menghilangkan Ketuat~Wart~

huhuhu~~~

see... haisshh... 1st time...
last 2 weeks ago da g clinic... charge per treatment RM50.00 kata nya bg sejukkan ketuat tu... tak jadi menda pun... ni dah 2 weeks... arrr makin lain macam je... so semalam dah alang2x g watson... beli ubat ketuat...

yg bulat kecik tgh tu... dia nya point... kalau ari tu doktor nye ubat... mula2x tak rasa pa pe pun... bila dia tekan lama2x makin putih2x mcm dlm pic ni gak... tp rasa dia makin sejuk beku sampai tettt tetiba ngilu sakit yooo... arrr mcm tu je dok buat tu je... doktor kata mahal sebab ubat je...

nie bila tgk kaki nie... aisshhh geram jer...


nie ubat ketuart wart... ehehehe... sapu2x jadi la mcm kat atas tu... tapi pg tadi sapu tak mcm tu lak bila kena sapu... tak putih2x... ni kali kedua sapu baru jadi putih2x mcm tu...


nie dia nya note:

Warts: wart is a viral infection of the surface layers of the skin. the incubation period varies from a few weeks to several months. wart can be spread by direct or indirect contact with a wart damaged skin.

direction to use, apply duofilm once daily (errr ari ni 2 kali dlm sehari), using applicator supplied, until lesion is completely cleared and the ridge lines of the skin have been restored.

the usual treatment period is to 6 to 12 weeks (lamanyer) and success can be enhanced by the following these instructions....

1- remove any plaster and soak lesion in hot water for 5 minutes. dry with your towel... huawaaa skrg tgh rasa ngap ngap ngap...
2- tub the surface carefully with pumice stone or emery board... (ooo nak kena sagat2x la dulu)...
3- apply duofilm to affected area only... (ui rasa macam da telebey kawasan)...
4- continue treatment once daily until lesion is completely cleared and the ridge lines of the skin have been restored...

huhuhu... mmg ada rasa ngenyam2x... pg td pun mcm tu... ada rasa mcm ngap ngap ngap bila da kena sapu ubat...

take note... 2 weeks from now... 8 feb 2012... tak ok gak... kena g clinic lagi la nampaknyer... tak best bila ada rasa ngap ngap ngap dier...


PETUA MENYEMBUHKAN KETUAT

Ketuat merupakan satu masalah yang biasanya tidak diambil berat melainkan jika ianya berada di tempat yang mengganggu seperti di tangan ataupun di tapak kaki.

Walaupun begitu ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk menghilangkannya, antaranya ialah;

Bancuh abu ubat nyamuk dengan air. Sapukan pada ketuat setiap hari sehingga ianya hilang.

Sapukan sedikit kapur sirih pada bahagian yang ditumbuhi ketuat. Biarkan kering beberapa minit dan jangan dibersihkan. Biasanya ketuat ini akan tanggal dengan sendirinya tanpa rasa pedih dan meninggalkan parut.

Ketika memasak dan menggoreng ikan, celupkan lidi atau batang sate ke dalam minyak panas, kemudian titikkan pada ketuat tersebut. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat itu hilang.

Sapukan getah gajus atau getah dari pelepah betik yang dipetik terus dari pokoknya ke atas ketuat. Biarkan ia kering sendiri. Lakukan beberapa kali sehingga ketuat hilang dan gugur sendiri.

Tumbuk lumat empat helai daun kesum kemudian campurkan dengan sedikit garam halus. Sapukan campuran ini pada ketuat.

Ni orang kata...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

yang bawah ni GB kata... >_<

*  UBAT DARI WATSON BERKESAN... 
*  LAST SEKALI SAMPAI AKAR2X KETUAT TU MATI... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan