Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Isnin, 6 Mei 2013

Heart Rate / Kadar Denyutan Nadi

Sila clik link di bawah, untuk mendapatkan keterangan sepenuhnya.
Wikipedia Heart Rate
Susu Sejat Denyutan Nadi

Heart rate (HR) merupakan jumlah kadar denyutan nadi setiap minit. 

Biasa pergi klinik? Doktor akan letak stetoskop kat pergelangan tangan kita untuk kira dengup jantung kita, ebab dia nak tahu normal ke tak normal degupan jantung.

Kita sendiri boleh kira, letak jari kat urat kat pergelangan tangan tue. Haaa... macam sains masa sekolah menengah dulu, ingat tak ingat tak? tak ingat??? tak ingat pergi baca page Susu Sejat tue.

Balik cerita asal, Heart Rate adalah penting semasa melakukan aktiviti senaman, tak kira apa juga senaman yang kita lakukan.

Setiap orang akan punya Maximum Heart Rate yang berbeza. Biasanya mengikut kadar umur dan tubuh badan. 

Untuk dapatkan bacaan maximum heart rate:-
HRmax = _____bpm (220 - umur anda)

Contoh HRmax NN
(220-31) = 189bpm

Di sini NN sertakan Heart Rate maximum yang NN dapat dari Polar, dan boleh jugak dapat dari hasil google untuk dijadikan rujukan.

(Nanti tunggu scan... belum scan masuk PC)

Yang nie NN goggle.





Setiap Target Zone, ada benefit dan effect yang berlainan. Terpulang pada individu nak ikut target zone yang mana.

Pada NN bermulah dari bawah sekiranya badan adalah sangat gemuk, sebab bila gemuk memang pernafasan kita akan tenggelam timbul tenggelam timbul a.k.a tak cukup nafas. Sila jangan ikut kemampuan orang lain, ikut kemampuan diri sendiri ok.

Pemilihan senaman, ikut kemampuan individu dan tak lupa juga target dia sebenarnya. Yang nie boleh rujuk lagi di Susu Sejat untuk memastikan pilihan yang tepat. Senam apa yang nak buat. Sama ada :-
1. Senaman Kardio
2. Senaman Intensiti Tinggi
3. Weight Resistant

Pastikan semasa bersenam tak kisah senaman apa pun, jangan kerap langgar Heart Rate Max Zone, ini agak merbahayakan kesihatan, takut dapat heart attack jer sebab jantung tak cukup masa nak pump masuk oksigen.

~~~

Jogging NN tergolong dalam kategori apa korang rasa???
Mesti korang jawap >>> Kardio!!!

Jawapan NN pulak... salah jawapan korang...  Memang jogging tergolong dalam senaman cardio. Tapi NN buat Intensiti Tinggi dalam Jogging NN... so dua dalam satu... Macam mana. Haaa... nanti NN explain dalam next entry Macam Mana NN Jogging.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan