Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Sabtu, 10 Mac 2012

~Rumput Kucing a.k.a Pet Grass~

Pet grass... nie dia rupa bila dah 11 hari...


Nie pulak tuceng GB tengah nak geget2x rumput tu...






Kenapa GB tanam pet grass?

ok, rumput sebenarnya berguna merangsang kuncing untuk muntah... kebanyakan web kata la... kedai pet pun kata macam tu... tapi muntah untuk apakan ?

Hairball / bebola bulu

Hairball ni selalu terjadi kat kucing yang berbulu panjang, bila kucing jilat bulu, kekadang bulu yang dijilat tu akan tertelan, so, terjadilah hairball dalam perut, hairball ni tak dapat dicerna oleh usus. Jadi haruslah dikeluarkan dari badan, nak keluar ikut belakang tak boleh sebab tersekat kat perut. Jadi kena keluar ikut mulut, pasal tu kucing pi gigit atau makan rumput untuk tujuan memuntahkan hairball tadi.

Kucing GB makan rumput tu... tapi tak jadi apa pun... entahlah... ^_^

*update on 1/11/2012... hahaha... dulu memang tak jadi apa pun sebab tak pandai lagi dia makan rumput tue... sekarang... jeng3x... muntah sana sinie... tapi sekali sekala la...

*update on 21/11/2012.... ok mana nak dapat rumput nie??? boleh didapati di kedai-kedai pet... antaranya... sila cari diaorang nieh ok... ada yang sediakan perkhidamatan kurier & penghantaran.

Jauzi <<< yang nie kalau tak salah pembekal
Dc MyDearcats
Dewi Petshop
Lisd SinarDzuha Petstore


28/2/2013 ~ update

Last week masa pergi klinik untuk dapatkan rawatan untuk Cik Tam sebab Cik Tam asyik batuk je... doktor cakap kemungkinan di sebabkan cik tam nak demam sebab badan tengah sakit lepas kembiri...

Me: Tapi... kenapa cik tam asyik nak makan rumput??? Bukan dia cuba nak muntahkan hairball?
Doktor: berapa kerap dia makan rumput?
Me: Kerap... sebab bila dia batuk... mesti dia cari rumput...
Doktor: Rumput tue dah jadi trend, sorok rumput tu, atau tak payah pakai langsung. Tak elok untuk kucing sebenarnya, kalau dah kerap sangat dia makan.
Me: terpinga-pinga...

Ha... entah lah... no komen... NN pun jarang2x bagi cik tam makan rumput nieh... sebab rumput nie cepat mati... ha... tu payahnya tue... NN tak kerap pun bagi dia makan... dia cari sendiri kat atas meja...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan