Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Isnin, 30 September 2013

D.I.Y Batang Bantal - Kusyen Empat Segi


Hasil dari tangkapan a.k.a hasil dari mengemas bilik, habis bantal buruk yang lama2x kena bukak balik... GB kerjakan span2x yang ada dalam tue... bantal lama dah penyet... peta dunia pun dah banyak... ^_^

Jadi recycle balik semua span2x yang ada untuk dijadikan batang bantal lain pulak.

Batang bantal tue tahu apa kan kan kan...

Senang jer nak buatnya. Jom try.


Sukatan 15 inch x 15 inch.

Kiri & Kanan + Basi 1/2 inch

1 meter kain bidang 45 inch dah boleh dapat 2 batang bantal kusyen empat segi.

Jenis kain yang nak guna, terpulang pada diri masing2x. Tapi sebaiknya dari kain cotton kalau nak buat jadi bantal tidur.




Kain lipat dua. Lepas tue tanda. Pastikan yang nak ditanda tue kain sebelah dalam.



Senang 2 keping potong sekali. Kalau yakin, 6 keping sekali pun boleh, yang penting gunting mesti tajam. Lepas tue nanti jahit jer ikut line yang dah ditandakan tadi.



Masa jahit, pastikan tinggalkan sikit ruang untuk masukkan kekabu/span. Yang tue nanti jahit guna tangan jer la. Boleh jugak kalau nak guna mesin. Tapi kalau span dah padat memang payah nak jahit guna mesin.



Siap 3 biji batang bantal baru. ^_^

Batang bantal pun nak cantik2x... wahaha... sebab nanti kalau basuh sarung bantal, bantal batang togel jer. Tu la kenapa kali nie buat batang bantal guna kain bercorak.



2 ulasan:

  1. Assalam...

    Hari tu ada tanya saya kat mana kedai DIY ye.. maaf baru hari ni jenguk blog.
    Kedai tu ada kat Melaka je setau saya. Kat tempat lain x tau ler plak... Kalau kat Melaka ni kat AEON Ayer Keroh dan lagi satu ada kat Dataran Pahlawan. Tapi mmg best sbb byk pilihan brg yg murah2 kat situ.

    Cantiklah buat sarung bantal tu..sy beli je sbb tak reti nak buat ahaqss..

    BalasPadam
  2. waaa... jauhnya... >_< tq sudi jawab.

    sarung bantal tu lebih2x kain yg ada jer. span2x pun dari bantal2x lama. ^_^

    BalasPadam