Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Jumaat, 14 Disember 2012

Bermulanya Cerita Aku Pelihara Kucing Sendiri - Part 1

Aku tersangat-sangat nakkan kucing!!!

Pertengahan tahun 2004 masa aku praktikal. Berdekatan tempat praktikal aku ada sebuah kedai pet shop. Memang aku selalu berulang untuk melihat kucing-kucing. Aku survey setiap barang untuk pelihara kucing in door. Dan... sikit-sikit aku mula beli barang-barang. Bermula dengan bekas makan dan minum, bekas najis dan scoop najis dan kemudian cage!!! 

Aku utarakan pada mak aku, yang aku nak bela kucing. Memang bantahan yang teramat sangat sebab masa tue aku masih belajar. Lepas tue mak aku tak setuju RM700.00 hanya untuk seekor kucing. Dier kata aku dah buang tabiat ke aper. Kucing tu aku dah book dengan bayaran RM50.00. Jadi bantahan terhebat tu terpaksa aku terima dan akur. Aku pendam perasaan biler nampak mana-mana kucing. Tak dinafikan aku suker bawak balik anak-anak kucing masuk rumah kakak aku. Kadang-kadang aku mandikan. Bagi makan dah tentu diaorang dapat ikan bilis.

Aku pendam jer perasaan sebab aku tak tinggal kat rumah sendiri lagi. Kakak aku pulak masa tue tak berapa suke dengan kucing. Sampai ada 1 hari, x-kawan aku tunjukkan gambar anak kucing kakak dier... wahaha... siap aku chop dan dier tolong belakan... konon-konon kalau ada jodoh jadi lah kucing aku... errr...

Satu tahun setengah yang lepas terjadi sesuatu yang menyebabkan aku berasa tertekan. Akibat dari perasaan kecewa yang amat sangat, kerap aku singgah kat mana-mana yang aku nampak kucing jinak. Aku akan belai dan cakap-cakap dengan kucing jinak yang terbiar di sekitar perumahan aku tue. Kadang-kadang kat tangga, kadang-kadang kat lift, maner jer ader aku mesti singgah.

Hmmm... sampai facebook aku penuh dengan group kucing... aku start semula melakukan pencarian kucing... dan cara-cara bagaimana nak bela kucing in door... memang susah nak survey... sebab orang boleh cerita sahaja, tapi yang merasa, orang yang membela dan menjaga kucing tersebut. Apabila kita memelihara haiwan peliharaan, kita akan dapat mengurangkan rasa tekanan yang kita alami.

Jadi aku tekad. Aku akan cari seekor kucing untuk aku pelihara. Aku bermula dengan kakak aku. Aku mintak kebenaran akak aku untuk pelihara seekor kucing dalam rumah dier. Dier bersetuju dengan syarat aku jaga makan berak kucing tue supaya rumah dier tak kotor. Weee.... akhirnya... dier kesian kat aku... ngeeeee... 

Mak & abah? aku tak bagi tahu... ngehehehe... masa family aku datang ke rumah akak aku atas urusan nak pergi umrah, baru diaorang tahu...diaorang tengok tetiba erhhh... ada kucing dalam rumah.

OK. Ini adalah pengalaman aku yang pertama menjaga anak kucing in door. Anak kucing yang aku ambil dari adik seorang rakan yang aku kenali di facebook semasa aku aktif dalam game Mafia Wars. 

Aku ke rumah adik kawan aku tue, dan diaorang benarkan aku pilih seekor antara 2 ekor kucing yang ada. Ruper diaorang samer jer... bewarna hitam dan pakai stokin... cumer yang berbeza seekor jantan, dan seekor lagi betina.

Yang betiner nieh... gatai nak keluar cage, jadi aku amek dan pelok letak kat bahu aku... dier suker mein cakar-cakar dengan tudung aku... jeng-jeng... dalam hati aku dah bekenan dengan perangai budak hitam nieh... aku bawak masuk dalam rumah akak tue... wah... aktif sungguh budak hitam nieh... makin memikat hati... 

Masa tue agak keberatan nak amek kucing, sebab ada sorang abang tue cakap tunggu la citam abesss nyusu badan, waktu tu citam umur baru 2 bulan. Lepas tue dier cakap ko confirm ke dik nak amek yang betine nieh? ko jangan dik, nanti dier punya perangai lain kang. Family aku tak pernah bela kucing betina... selalu bela kucing out door yang jantan jer... aku dengan beraninya mengambil keputusan untuk pelihara anak kucing betina nieh.

Masa tu pulak, aku dah tak sabar2x... tapi... ikut hati lah kan... memang ikut hati pun hari tue... malam tue jugak aku bawak balik... ekekeke... siap cari susu kotak kat 7 eleven untuk budak hitam nieh.

Alhamdulillah segalanyer berjalan dengan lancar dan mudah. Anak kucing betina yang aku namakan Citam a.k.a Rose Liz (Rosh Lish). Aku pelihara dier dari umur 2 bulan, dier merupakan seekor kucing yang pandai. Kecik-kecik lagi dah pandai bertanya tempat berak dier ker nih??? agaknyerler kot dier tanyer... =) mana tak nyer jam 3 pagi ke 5 pagi macam tue dier kejutkan aku dari tempat tido aku... macam tak tentu arah dier ngeeewww ngeeeewwww... aku gabra... membebel bebel aku tanya sakit perut ke... kenaper nieh... aku pun bawak ke bilik air dan letak dalam besen yang berisi pasir kucing tue lah... dier punyer ngeow... lantang.. terjerit2x... aku ingat bontot dier tesumbat... aku pun terbalikkan dier tengok bontot dier.. hmmm ok jer... letak dier balik dalam tue... dier jerit ngeow ngeow lagi... 6 kali dia alih tempat tinggung dier sambil jerit2x... aku pulak asyik ulang yang same... berak n tencing ler... iyer... tue tempat beyak n tencing rosh lish... wahahaha... becakap dengan kucing pepagi... dan dier akhirnya beyak n tencing siap kambus sendiri lagi... mandainyer tucing tecik nieh...

Nielah gambar rosh lish masa dier umur 2 bulan... comel tak... comel tak... comel macam mama dier... kan kan kan... 
Photobucket

 yang nie malam 1st dier kat rumah baru... tengok ler tu... manjer jer...

 yang nie biler dah kena mandi... minggu pertama kat rumah baru... tengah nakai... aktif lari sane-sini sampai letih... tengok misai dier yang melengkung tue pun dah tau...

muker kesian biler nak mintak tolong... wahaha... kena buli ngan mama dier... susah nak bangun nieh... jadi senget-senget dier sebab dier rasa berat kot...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan