Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Sabtu, 15 Disember 2012

Bermulanya Cerita Aku Pelihara Kucing Sendiri - Part 3

Hmmm... next... citam punya peel... lain kucing lain peel nyer... peel nie perangai... tau ker? Tak tau lah sebab aper... tapi memang citam nieh memilih bab makanan... Nak yang sedap-sedap jer... kalau tak bagi nanti kesian dier tak makan dan jadi kerempeng... tapi biler bagi mama dier yang naik pokai layan karenah dier... sayang punya pasal aku turutkan juer...

Macam-macam makanan beli untuk dier makan. Hmmm.. kalau kucing kat luar rumah tue, aper kita bagi semua dier makan. Ingat beli yang dalam tin punya, dapat la cut cost sikit, rupanya tidak. Agaknyer yang pack kecik dalam pouch tue rasa dia berbeza kot dengan yang dalam tin. Sebab citam tak mo makan yang dalam tin nieh punyer... Macam-macam dah try dah nieh dulu nieh...




Last-last sampai sekarang makan yang dalam pouch yang kecik-kecik tue... satu pack harga dalam RM1.40-RM1.50 kat kedai pet atau kat mana-mana pasaraya. 

Susu pun same, dulu nak cut cost jugak jadi aku beli yang serbuk. Susah kalau yang nie. Membazir dia tak minum habis kadang-kadang tak minum pun. Hmmm... jadi terpaksa beli yang dalam kotak. Howaaa....



Masa dier kecik dulu... dier ada satu masalah... asyik menggaru telinga dier jer... asyik-asyik garu telinga... asyik-asyik garu telinga... last-last aku pun check telinga dier... korek telinga dier dengan baby cottonbite tu lah... hmmm... basah dan coklat-coklat taik telinga dia... hari-hari aku buat dalam 3 hari... sama jugak... so kat situ aku dapat agak memang ada problem. Tak ada jalan lain terpaksa bawak g vet...

Check punya check doktor cakap telinga dier ada hama dan benanah... hmmm... doktor kata kemungkinan telinga dier pernah masuk air... tak pasti punca sebenar... sebab aku memang dapat dier jer memang dier asyik garu telinga jer... sampai aku yang tak senang duduk... adesss...

Lepas tu doktor kasi cuci dan ajar aku cara cuci dengan betul kat dalam-dalam telinga kucing tue. Doktor bagi ubat semua... tak lama tue telinga dier baik dah... mula-mula memang susah nak korek telinga citam nieh... dier tak bagi pegang... tak lalu duduk diam... aku kepit badan dier baru dier senyap kekeke... memang dalam telinga dier luka... sebab masa aku cuci telinga dia ada kulit-kulit luka yang kering tercabut... hmmm... nie cerita masa umur citam 2 bulan dulu masa 1st dier sampai kat rumah aku...

Lepas tue doktor suggest guna cecair nieh masa nak cucikan telinga kucing. Aku tuangkan kat tisu lembut sampai tisu tue sedikit lembap, lepas tu lap cuping telinga citam. Senang sikit kerja-kerja cuci telinga citam. Senang daki nak tanggal.


Lepas tue citam kena hama kat bulu dier... aku perasan masa dier di bawah sinaran matahari. Ha... nampak biji putih-putih lekat kat bulu-bulu dier... bawak ke klinik.. doktor bagi ubat dan mandikan dier... howaaaa... kena tinggalkan dier kat klinik 1 malam... itu lah kali pertama aku tinggalkan dier kat orang... rasa semacam yang tak kena... 

Doktor suggest lagi untuk mandikan citam guna herbal syampoo. Kalau tak sebelum nie aku guna yang brand Friskies @ Fido tue jer... Tapi doktor kata yang nieh lagi baik untuk kucing... jadi aku beli ajer lah... dan gunerkan ajerlah... Di samping guna syampoo, hari tue doktor letakkan ubat kutu kat belakang tengkuk citam. Elok lepas tue hama pun tak ada...



Untuk penjagaan bulu pulak. Aku survey lah kat kedai pet. Katanya kalau nak sihat bulu katanya.. bagilah kucing vitamin... hmmm... aku pun belilah vitamin untuk citam... tablet kunyah... nasib citam suka makan... nama tablet nie brewer yeast... untuk maklumat lebih lanjut silalah lawat blog nieh... Brewer Yeast

Tambahan lagi aku beli Nutri-plus gel... aku gilir-gilirkan... kadang-kadang bagi brewer yeast kadang-kadang bagi Nutri-plus gel... ikot mood citam dier nak makan yang mana satu... sejak citam dah besar nieh dier dah tak nak makan Nutri-plus gel nieh... agaknyer jemu kot... boleh tengok imej nyer dan maklumat lanjut di link nieh ehhh... Nutri-plus gel





Tiada ulasan:

Catat Ulasan