Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Jumaat, 14 Disember 2012

Bermulanya Cerita Aku Pelihara Kucing Sendiri - Part 2

Memang sangat seronok dengan kehadiran rosh lish dalam kehidupan aku. Muker dier yang sangat comel membuatkan aku nak selalu ader je kat rumah. Dengan telatah dier yang sangat aktif tue buat aku seronok melayan dier. Penat pun ader, sebab citam sangat-sangat aktif, tak lalu duduk diam, tapi tak penat ngehehehe... Memang sejak kehadiran dier dalam hidup aku, aku dapat mengurangkan kadar on9 main game. Dan akhirnya aku berjaya behenti main game online 100%. Aku pun dah jarang ikut lepak dengan group game, sebab aku rasa seronok lagi bersama dengan citam.
Photobucket

Seronok biler dapat jaga kucing dalam rumah. Tapi macam-macam kena jaga sebenarnya. Tak sama dengan pelihara kucing yang kat luar rumah. Contohnya kebersihan kucing... ha... kalau dier tak mandi macam mana nak bagi dier lepak atas katil kiter selalu... kan kan kan... Passs tue... kalau ader kutu kat badan dier.. kiter pun tak selesa tengok dier tergaru-garu kan kan.. silap-silap boleh jangkit, tambah kalau kutu tu adalah kutu babi. Passs tue lagi pemakanan dier tak kan kiter nak bagi makan biskut kucing jer semata-mata... atau biskut kucing dengan makanan basah yang paket-paket2x tuer jer... ce kalau kiter yang kena makan macam tue.. jemu tak??? jemu tak??? hmmm... kalau ikut nasihat doktor haiwan... memanglah kena jaga pemakanan dier supaya bulu dier cantik kan kan kan... tapi nn nieh ader penyakit derhaka... erkkk...

Aku nie cuma bela sekor kucing jer... kadang-kadang orang yang dah biasa pelihara kucing banyak-banyak ekor kucing dan diaorang pulak pelihara kucing jenis mahal2x mesti sinis pandang aku... hmmm... aku tak kisah pun... pada aku semua kucing adalah cantik... tak ada kurangnyer diaorang nieh... kan kan kan... hanya pencinta haiwan jer yang faham...

Ok, masa mula-mula dulu.... barang pertama yang mesti ada dalam rumah ialah tempat uk uk tucing... yang nieh sesuai untuk kucing yang dah besar sikit... kalau tak nanti dier tak sampai nak masuk... sebelum yang nieh aku guna yang rendah sikit bekas dier... bentuk 4 segi biasa jer yang tak ada penutup tue... yang ada penutup macam nieh bagus sikit, sebab kucing suke kirai-kirai kaki biler dah siap uk uk... kadang-kadang diaowang suker kais pasir sampai keluar dari bekas uk uk... arrr jenuh la kalau dalam rumah... aku dah ajar dari 1st time citam uk uk bekas nieh memang aku letak dalam bilik air aku... 

Disebabkan aku amek citam nie masa umur dia dekat 2 bulan dan masih menyusu badan aku terpaksa belikan dier susu haiwan. Sebab takut dier tak cukup vitamin. Terpaksa tue sebab kalau bagi susu biasa takut dier cirit birit. Ada setengah kucing ok jer minum susu biasa. Susu biasa nieh susu lembu ler. Mahal jugak susu nieh. RM7.00 satu kotak. Kalau beli bebanyak baru dapat discount sikit. Aku biasa beli barang-barang dekat kedai Dewi Petshope sebab paling selesa aku nak pergi kot...

Lepas tue korang perlukan rumput kucing, rumput nie bertujuan untuk memudahkan proses muntah kucing. Muntah nie perlu untuk keluarkan bulu-bulu kucing. Bulu kucing tak boleh hadam dalam perut diaorang. Kadang-kadang rambut manusia pun ader. Hmmm tak tau lah macam mana boleh ader. Mungkin citam dier suker kutip barang atas lantai. Kebersihan rumah mesti di jaga. Tu pasal aku selalu lap lantai cara manual. Guna tangan lap sampai bersih. Lagipun aku kena buat setiap minggu, sebab aku alah habuk. Tu memang dah rutin aku. Kalau kucing yang out door pun same. Diaorang pun selalu muntah. Tapi diaorang pandai ler cari rumput sendiri. Kalau dalam rumah mana ader rumput!!! Nielah rumput tue... boleh refer kat post lamer aku... kat sini untuk lebih lanjut lagi... Rumput Kucing

Lepas tu kiter kena ader carrier a.k.a bekas nak bawak kucing keluar jalan-jalan pergi mana-mana. Masa mula-mula beli dulu aku rasa macam besar jer bekas nieh. Kecik jer bekas yang nieh, dulu rasa besar sebab kucing aku anak kucing lagi... Haaa... nasihat aku baik korang beli yang besar walaupun korang baru nak bela anak kucing. Sebab nanti kucing korang kan membesar. Kesian biler dah besar bekas nie ngam-ngam jer untuk dia landing. Tak selesa dia nak pusing sane sini. Gambar nie citam dalam kereta dier baru lepas kena cucuk kat klinik haiwan... egegege... tak duduk dalam carrier pun budak hitam nieh...

Haaa... citam nieh dier kalau dalam kereta memang tak suke dok dalam carrier.... tapi tak ada la dier bising-bising... kalau ikut memang kebanyakan kucing tak suker duduk dalam nieh... Tempat paling citam suker... adalah bahu mama nn dier... kalau kena dukung pun suker duduk kat bahagian depan bahu... setakat nie tak pernah dia buat gangguan masa aku bawak kereta... mak aku marah kalau bawak kereta tapi lepaskan citam dalam kereta... yup... memang bahaya kalau diaorang buat perangai... citam nieh tak buat perangai sebab aku rasa dier nieh mabuk kereta... sebab memang setiap kali dier naik kereta sini lah port dier terlentok... wahahaha... comel tak anak aku???

tip untuk tak mo dier ganggu masa korang pandu kereta.... biasakan dari diaorang kecik masa umur 2-3 bulan diaorang dah naik kereta... mula-mula start enjin dan pasang air-cond, buka sikit ruang tinggkap bagi udara luar boleh keluar masuk... penting udara luar untuk kucing... lepas tue korang jangan bawak kereta tue dulu... korang biar dier jelajah dulu kereta korang tue... biar lah dier naik kat dashboard ker... nak ke belakang ke depan... biar dier puas pusing round dalam kereta tue... korang tengok dier selesa kat mana.... 

lepas tu masa dia round-round dalam kereta korang tue, kalau korang tak mo dier duduk situ korang marah dier... sergah ker aper ker buat ler apa yang patut untuk korang rasa bagi dier beredar dari tempat tue.... biler korang selalu buat macam tue, lama-lama diaorang nie akan faham mana boleh duduk mana tempat tak boleh duduk...

haaa... nie cara aku dengan citam lah... sebab citam nieh senang di ajar dan mau pulak dier paham... kucing lain-lain aku tak pasti lah mau ke tak mau...

aku tak pernah potong kuku citam... aku ajar dier supaya pandai guna kuku... biler dier extra over main cakar-cakar sehingga mencakar kuat aku nieh... aku akan amek hanger dan ketuk-ketuk kuat sikit kat hujung jari dier.. lepas tue aku hambat dier satu rumah.. wahahaha... sergah jer... aku tak pernah pukul badan dier... ngeh3x... lepas aku pukul jari dier.. aku yang nanes balik... adesss... kesian... tapi mula-mula nak ajar memang kena macam tue... dah beso panjang nieh.. tak ader lah aku katok-katok jari dier dah... seingat aku 2 kali jer aku katok jari dier... lepas tu aku tunjuk jer hanger dalam keadaan nak katok-katok dier dah tau dah... tak payah katok dier dah faham dah... takooottt ler dier tue... =)

tujuan aku tak potong kuku, supaya dia seronok bermain dalam rumah... senang nak cakar sana sini.. senang nak tangkap lipas... wahahaha... mama nn dier penakottt dengan lipas... lagi pun itu pertahanan dier... biler gaduh dengan kucing lain ader ler dier senjata... hmmm... memang la potong kuku tue nanti dier akan panjang balik n tajam balik... tapi aku tak sampai hati nak potong kuku dier... shian dier... nanti kang macam ne nak cako mama dier nieh...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan