Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Ahad, 6 Januari 2013

Anak Kucing Di Usia 21 Hari

Selamat Pagi!!! Rindunyer kat blog nieh... dah beberapa hari tak bukak. Hari nie nak update pasal anak kucing a.k.a ngew ngew. 30/12/2012 ~ Ahad tengah2x pagi buter... hari tue ngew ngew dah masuk umur ke 21 hari. Macam tak percaya jer kan, dah 3 minggu dan usia cucu aku... ngeeeee.......

Photobucket

Aku geram, tak sabar nak main usik-usik dengan cucu-cucu kucing... aku keluarkan empat-empat ekor cucu-cucu kucing, aku tempatkan diaorang atas katil aku. Eee.e.e...   comelnyer.. comel tak... comel tak...


Kenapa aku letak atas katil? Sebab senang aku nak buat benteng bantal. Tilam lembut di balut sarung cadar, ada la tempat anak-anak kucing untuk cengkam kuku, kalau lepaskan atas jubin mau diaorang tak begerak2x... kaki tersadai... nak letak atas lantai yang ada carpet pun boleh jugak... ikut suka... ok... kenapa? kenapa? kenapa aku buat macam nie? sebab aku nak diaorang berlatih berjalan dan berlari... kalau ikut ibu kucing (citam) dier tak mau lagi lepaskan anak2x dia keluar dari kotak... 

Cara-cara nak lepaskan... siapkan benteng untuk elakkan kucing dari jatuh katil... keluarkan anak kucing serentak... dan letakkan ibunya bersama... terus angkat anak-anak kucing letakkan kat perut ibu kucing supaya anak-anak kucing menyusu... hahaha.. si ibu kucing terpaksa duduk diam atas katil... lepas tue pantau... gosok si ibu kucing untuk kekal di atas katil... lepas tue boleh menarik perhatian si anak kucing secara perlahan-lahan. Mula-mula memang semua takut2x sebab diaorang tak kenal bau tempat baru. Lama-lama anak-anak kucing akan start bermain-main sesama diaorang dan ibu kucing jugak akan turut sama join sekali sambil mandikan anak-anak dia.


Ok... selepas jer korang buat macam nie... si ibu kucing akan mencari port lapang untuk lepaskan anak-anak dia... Untuk aku, aku memang dah sediakan 1/3 dari bawah katil aku untuk tempat persembunyian diaorang...

Tak sampai 10 minit aku masukkan balik ngew ngew dalam kotak, tetiba semua ngew ngew bertaburan kat luar kotak. Kotak nie berada kat kepala katil aku, pintu masuk dier menghala ke bawah katil, bawah katil nie lah tempat si ibu kucing berjaga untuk keselamatan anak-anak dia. Sekarang dah jadi tempat melepak anak-anak kucing.


* Perhatian ~ hanya tuan punya kucing sahaja digalakkan untuk buat semua nie, kalau bukan tuan kucing, takut risiko ibu kucing tak kenal anak dia @ risiko ibu kucing akan pindahkan anak dia jauh dari tempat asal untuk elakkan dari gangguan orang yang alih-alihkan anak dier.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan