Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Ahad, 20 Januari 2013

Macam Mana Nak Ajar Anak Kucing Guna Litter Box

-.- pening kepala otak nieh... citam tak ajar anak dier lah...

besepah kencing sana sini... sekarang tinggal 2 spot yang selalu diaorang guna untuk kencing... 1 dah letak litter box... dioarang guna... satu lagi spot masih jadi port diaorang... adesss... payah giler nak ajar guna litter box... kejap diaorang guna... kejap diaorang tak guna...

mula-mula letak pasir, diaorang p makan pasir tue... sekarang diaorang guna litter box kosong jer... tapi berlapik... aku guna bekas lapik pinggan sebenarnya litter box nieh... jadinya memang la ada pelapik tapis air... jadinya bila diaorang kencing, air kencing tak kena kaki diaorang...

 
Kenapa aku tak pakai tray yg ada jual kat pet shop?

Jawapan 1: tray kat pet shop tue rendah, bila kitten kais pasir, senang bertabur2x kat luar tray. (dari pengalaman pertama aku guna masa citam di usia 2 bulan)

Jawapan 2: tempat pinggan ada lapik penapis macam nie, kalo kat pet shop lapik penapis dia halus2x, susah nak cuci.

Jawapan 3: murah pun murah... ngeee...

Jawapan 4: anak kucing dah besar nanti terus beli jer litter box yang besar dan ada penutup keliling tepi. atau buat sendiri litter box guna storage box...

berbalik semula...

ada lagi yang suka kencing kat penjuru bilik aku nieh... ajernyer tension aku dibuatnya... dah la bawah katil... sekarang kena alihkan katil sikit... supaya senang nak lap...

nak kurangkan diaorang p situ aku letak minyak panas... haizzz... tapi rupanya masih jugak diaorang p situ... jenuh dah cuci dengan sabun macam2x... tapi idung diaorang bau tempat poo pee kat situ jugak... 

penat weihhhhh... kang ada yang kena kurung dalam bilik air semua-semua nie kang... sampai pandai guna toilet dier... aku tak boleh buat macam tue sebab nanti macam mana diaorang nak nyusu kat ibu kucing nyer nanti... adesss... kang kalo kurung dengan ibunya sekali kang... macam kucing giler ibunya berbunyi bising satu rumah biler kena kurung... hooowaaa....

nak p cari litter box lagi satu... supaya dua2x port diaorang ada litter box... pening grandma nn dibuatnya... susah jugak nak train kucing indoor nieh guna litter box...

kalo ada cage 2 tingkat kan senang kerja... boleh kurung diaorang... try dulu 2 litter box... kalo masih tak jalan jugak... kena cari ikhtiar lain nieh...

hari2x kerja ngelap lantai makan 5-8 kali ngelap lantai... aternya ada 4 etoi ngew2x yang sangat senget... 

Part 2
Part 3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan