Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Sabtu, 19 Januari 2013

Resepi Ayam Pangang - Versi Nasi Ayam

Ayam Panggang Versi Nasi Ayam

Bahan2x Perapan Untuk 1 ekor ayam sederhana besar...

Blend Bahan2x Nie
+ 2 labu bawang merah (sederhana besar)
+ 2 ulas bawang putih
+ halia sebesar ibu jari - ikut suka
+ lada hitam - 1 sudu teh @ lebih
+ kicap - aku guna kipas cap kipas udang jer... kalo nak warna gelap sikit ayam... guna la kicap pekat...
+ garam
+ >>> yang nie aku tak letak... sebab tak ada stok... memang masak tak guna sos tiram...
+ air perahan limau kasturi - 2 biji @ lebih - ikut suka

Kemudian gaulkan ayam dengan bahan2 tersebut... perap dalam 30 minit... lagi lama perap lagi sedap ler... sebab bahan perapan tue masuk ke dalam isi ayam tue...


Selepas perap... kukus selama 1/2 jam dalam pengukus...


Selesai kukus, gantung dalam oven a.k.a bakar selama 1 jam...


Selepas 1/2 jam pertama, basahkan ayam dengan air kukusan tadi... tujuan untuk dapatkan hasil ayam yang basah... nyummmyyy... kalau  nak buat 15 minit sekali pun ok... ikut suker hati...


Bila cukup 1 jam... memang dah gerenti ayam tu masak, sebab tadi dah kukus 1/2jam...


Kepanasan oven 150-180 darjah celcius... hmmm yang nie ikut jenis oven jugak rasanya...

Sesuai dimakan semasa dalam diet... jeng jeng jeng...

Berselera sikit makan untuk diet... nyummm nyummm nyummm...

* air dari kukusan tadi... boleh di buat kuah kicap untuk cecah ayam nie... cuma tambah kicap & cili padi...
terangkat... pedassshhh...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan