Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Selasa, 19 Februari 2013

Kucing NN... CikTam DiKembiri a.k.a Spaying ~ Part 1

Hmmm... apa perasaan???
Semua bercampur aduk... tak senang duduk... kerisauan dalam hati tue... sampai tak dapat nak di gambarkan macam mana...

Nak di tinggalkan di kampung... nanti lagi bertambah kucing2x stray cat, sebab dia betina.... lagi satu sebab nanti NN pulak meroyan... dier satu-satunya buah hati NN... di bawak balik sini, sama jugak nanti sebab keinginan dia bila dia on heat... asyik nak keluar rumah jer kerja dier... kalau silap langkah... mau dapat cucu lagi NN nanti... NN terpaksa memilih jalan untuk memandulkan dia...

Untuk ulasan hukum kembiri kucing sila baca di blog S.C.R.A.T.C.H kerana mereka merupakan salah satu kumpulan volunteer untuk kucing Malaysia...

Jawapan Di Page Jakim kemusykilan.islamgrid.gov.my

Soalan yang di tanya di page Jakim

Assalamualaikum, rujuk kpd soalan "facti" dinyatakan "Menurut Keputusan Panel Kajian Syariah pada 3&4 April 2000, mengembiri (memandulkan) binatang kesayangan seperti kucing atau anjing adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga maslahah ammah."
1. apakah maslahah ammah termasuk untuk menjaga kerbersihan rumah dari kencing kucing jantan musim mengawan.
2. Kenapa jawapan bg soalan tersebut dlm tahun 2007 mengatakan tak boleh mengasi kucing.
t/kasih

Jawapan:- 

Wa'alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh,
1.         Ya, Maslahah Amah merangkumi persoalan tersebut dan beberapa persoalan yang lain yang boleh mengganggu keselesaan hidup manusia pada umumnya.

2.         Dalam masalah ini, berkemungkinan besar penjawab bagi soalan tersebut menjawab soalan yang dikirim berasaskan kepada pemahamannya terhadap masalah yang sedang dihadapi oleh pengirim soalan tersebut. Dengan bersandarkan kepada pemahamannya, dan beliau dapati tidak terdapat sebarang kemaslahatan umum padanya, maka beliau telah menghukumkan mengkasi haiwan adalah dilarang.
Mengkasi kucing bermakna membuang keupayaan haiwan tersebut untuk melakukan hubungan dengan pasangannya. Hal ini adalah satu kezaliman kerana menyekat kurniaan Allah Subhanahu Wa Ta'ala kepada semua makhluk yang bernama haiwan.
Walau bagaimanapun, oleh kerana bertambahnya kuantiti haiwan tersebut pada satu-satu tempat akan mendatangkan kemudaratan kepada manusia, fatwa tersebut telah memutuskan haiwan boleh dikasi bagi mengurangkan atau menghalang kemudaratan tersebut daripada terus berlaku dan menghantui hidup manusia.
Wallahu 'alam

Sebenarnya ada perasaan takut jugak.. kerana benda nieh di ubah dari yang asal... asal tu bermakna... hukum yang sedia ada dulu...

Setelah puas di survey dengan hukum mengkembiri kucing a.k.a memandulkan kucing dengan penuh rasa bersalah... NN terpaksa jugak buat keputusan nie... -.-

NN tak nak buang CikTam dari hidup NN... hoawaaa... empangan longgar bila taip ayat nieh... adesss...

Semalam CikTam menjalani pembedahan di Klinik Haiwan & Surgeri Taman Equine. Pada mulanya kelmarin NN bawak ke klinik untuk di vaksinkan... NN ingat nak operate 2 minggu selepas vaksin, tapi Doktor cakap boleh operate dah CikTam sebab CikTam dah pernah vaksin sekali... hmmm... NN berfikir sekejap masa tue, NN terus tinggalkan CikTam kat klinik untuk dikembirikan... 

Kenapa terus nak kembiri? Sebab sekarang CikTam baru lepas habis mood on heat... kalau time on heat nanti operate CikTam mesti ada risiko lain-lain pulak... 

Macam-macam semua last minit... belum lagi siap tempat untuk kurung CikTam bila dier balik nanti malam nie... macam-macam nak kena sediakan..

Cage
untuk kurung dier, supaya dapat mengurangkan pergerakan dier... kalau lepas nanti takut dia melompat2x main kejar2x pulak dengan anak dier nanti. 

Kain Lapik
untuk biar dier selesa bila berada dalam cage... dapat dier ngeram panaskan badan dier...

Kain Tutup Cage
Nak kena tutup sikit cage supaya dia rasa dier duduk dalam bilik kecik. Tak la dier rasa takot...

Litter Box yang rendah
supaya tak perlu dia nak lompat2x... biar dier melangkah atau seret dengan slow... part nieh paling risau.. macam manalah nanti...

Bekas Makan & Minum
Ha.. yang nie kena yang betul sesuai dengan sangkar, nanti kalau besar2x penuh cage nanti... pinggan CikTam yang lama... besar tak ingatlah... tue angkara kakak NN...

Ubat-ubatan
NN berharap Doktor bekalkan ubat sapu untuk CikTam.. dan jugak ubat tahan sakit dalam bentuk cecair... sebab kalau dalam bentuk tablet NN tak reti nak bagi CikTam makan ubat tue... CikTam asyik luah jer...

Tak dapat nak buat kerja dengan tenang... tapi nasib baik tak banyak kerja.....

*** kadang-kadang timbul rasa penyesalan membela kucing dalam rumah... semuanya terhad... banyak masalah yang perlu di tangani... antaranya ini lah dier... masalah yang tebesar apabila menjaga kucing betina... apabila dia mencapai umur matang... dan berakhir dengan adanya anak-anak kucing baru... dan akan semakin bertambah... lalu terpaksa buat keputusan... sama ada biarkan terus macam tue dan buang anak-anak kucing... atau... spaying kucing untuk terus membela kucing tersebut... ini yang akan membuat NN rasa serba salah seumur hidup... buang anak kucing & spaying... dua-dua perkara yang membebalkan akan fikiran... -.-

*** dua ekor anak jantan CikTam ada kat kampung... terpaksa NN lepaskan... sebabnya... hmmm... abah NN risaukan kesihatan NN... NN alah habuk... bulu kucing pulak boleh buat manusia dapat asma... insyaallah sama2x kita berharap yang baik-baik sahaja... (hari2x NN lap lantai... untuk kutip bulu-bulu kucing yang gugur & hari2x mesti scoop litter box untuk elakkan pencemaran bau dalam rumah) NN nak NN pun sihat... kucing-kucing NN pun sihat... -.-

*** kat sini NN tak jugak menghalalkan dan mengharamkan perbuatan NN... halal dan haram benda nieh... biarlah DIA yang menentukan perbuatan NN nieh... -.-

*** kepada sesiapa yang nak membela kucing... hmmm... befikirlah dua-tiga kali untuk membela kucing betina... kerana kucing betina yang mengandungkan anak-anak.... mesti korang akan rasa perasaan sayang untuk kembirikan dier... dan akan ada perasaan serba salah apabila matikan salah satu sifat semulajadi dier...

*** mesti CikTam kat sana... mama.. mama.. napewww mama biarkan CikTam kat sini sowang-sowang... aperrr diaorang  buat kat CikTam nieh... napewww mama tinggalkan CikTam sorang-sorang kat sinie... -.- bermacam-macam yang bermain dalam fikiran NN... apalah yang CikTam fikirkan... haizzz... makin hampir waktu nak pergi amek CikTam... makin menjadi2x sebak...


21/2/2012 ~ Updated

NN lega sikit bila ada you tube dari Ustaz Azhar Idrus nie... -.-
ada terselit pasal sebutan kucing... dan tepat mengena dengan CikTam yang jantinanya betina...

Ust Azhar Idrus - Memandulkan & Bunuh Binatang

Alhamdullilah jumpa lagi yang dapat melegakan hati NN...

Ust Azhar Idrus - Hukum Mandulkan Kucing



Tiada ulasan:

Catat Ulasan