Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Isnin, 6 Mei 2013

Cara Jogging NN

Macam Mana Nak Jogging
How To Jog For Exercise

Macam Mana Nak Jogging Dengan Cara Yang Betul
How To Jogging The Correct Way

Macam Mana Nak Jogging Tak Penat
How To Go Jogging W/O Tired

Perlu Hari Untuk Berehat Dari Jogging
Do I Need A Day To Rest From Jogging?

Macam Mana Jogging Untuk Turunkan Berat Badan
How Do I Jog For Weight Lost?

Haaa... silalah baca yang NN dah tag link tue, sebab idak ler NN reti nak translate dari BI ke BM. Nanti lain pulak jadi NN translate. wuwuwu... Kebanyakan info memang NN suka follow livestrong.com punya info.

1st sekali, NN nak nasihatkan pada yang berbadan gempal a.k.a chubby, mental kena kuat. Bukan apa, kadang2x ada kawan2 yang dah kurus atau yang memang kurus, eksss sikit... eksss lebih pun ada... biasalah manusia berubah sama jugak seperti pantai yang berubah dek ikut arus ombak. Sila abaikan mereka2x ini, dan fokus pada diet & senaman. ok.

Dengan berat yang melebihi 60kg ke atas memanglah slow kadar jogging kita. Jogging mesti dilakukan dengan kadar kemampuan kita. Jangan kejar kelajuan atau jarak jogging.

Jogging untuk kurangkan berat badan mesti fokus pada ketahanan. Ketahanan nie maksud NN, berapa lama boleh kita jogging dengan cara yang betul. Dengan nie kita dapat melatih stamina dan secara tak langsung memperbaiki sistem pernafasan kita.

Kena buat secara beperingkat-peringkat. Dalam kiraan jarak atau pun kiraan masa. NN pun susah nak dapat jogging 20 minit tanpa henti, tapi kalau betul teknik akan dapat 20 minit tanpa henti.

Kalau NN nak jogging 20minit tanpa henti NN kena jogging slow-slow, jadi goncangan badan jadi perlahan, bersamaan dengan denyutan nadi stabil kat moderate zone dan akan dapat bertahan jogging selama 20 minit tanpa henti.

Start jalan slow 5minit
sambung jalan laju2x 5minit
start jogging slow <<< masa ikut kemampuan badan
try laju sikit <<< masa ikut kemampuan badan

Pengalaman NN sebelum nieh NN jogging dapat 20 saat jer dah turun naik nafas  masa jogging... ngeee... nielah NN kata mula dari bawah.

NN jogg 20 saat... NN jalan 10 saat...
macam tue lah NN memula start jogging dulu...
NN buat selama 1/2 jam.

Bila dah rasa boleh naikkan 20saat ke 40 saat...
NN jogg 40 saat... NN jalan 10 saat...

Bila dah rasa boleh naikkan 40saat ke 60 saat...
NN jogg 60 saat... NN jalan 10 saat...

Sekarang dah boleh jogging tanpa stop dalam masa 1 minit tue dan dah boleh jogging tanpa stop selama 20 minit. Kelajuan sangat slow sebab kalau laju2x badan jadi letih, kaki sakit, nadi naik lebih dari Heart Rate Max.

NN lebih suka jogging ikut Heart Rate Max NN dari ikut kadar masa dan jarak. NN cuma tetapkan masa jogging kena 1 jam, timing lari & timing stop tak ikut macam yang NN buat sebelum2x nieh.

Target burn calories dalam 1 jam 550-600cal. Jadi NN kena buat additional untuk dapatkan calories burn banyak tue. Nak jogging dalam kadar laju, NN tak mampu, akan rasa sakit2x kaki dan heart rate mesti melambung lebih dari max.

Ingat tujuan asal, kita nak burn calories. Untuk maintain turunkan berat badan, kena kekal dalam Zone Moderate. NN punya pilihan, Zone Hard masa bersenam dan Zone Moderate masa rest kan heart zone.

Jadi apa yang NN buat???

NN akan jogging sampai heart rate NN 160 dan paling tinggi 175. macam mana NN nak capai 175 heart rate??? haaa... lompat sideways... sideways kiri 10 step... sideways kanan 10 step... biasa pemain bola sepak mesti ada buat warm up macam nieh... bila dah capai 175 NN akan jalan slow sambil tarik nafas dalam2x untuk turunkan heart rate ke 145-150. bila masuk 145-150 NN akan jogging balik. 

Kenapa NN buat macam nie... dua dalam satu... cardio + senaman intensiti tinggi... Jantung akan sentiasa bekerja untuk membakar lemak masa senam dan sedikit bakar masa selepas senam...

Sebab ke 2 dengan cara nie anggota tubuh badan tak kan rasa sangat stress bila lakukan aktiviti. Tak adalah kaki terasa sangat beban kerana menanggung beban berat badan yang masih lagi berat.

Sebab ke 3 dengan cara nie tak adalah kita rasa susah benafas sangat masa jogging... for sure nafas tue akan munyik kuat... kikiki...

Sebab ke 3 dengan cara nie kita dapat kekalkan ketahanan 1 jam bersenam.

Lain orang lain cara... yang penting selamat untuk penurunan berat badan.


nie video tunjuk dia buat naik tangga sideways
Step Running Sideways

nie video tunjuk bebudak nie buat sideways run
Sideways Run


Tiada ulasan:

Catat Ulasan