Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Rabu, 1 Mei 2013

Jeragat vs Warna Kulit Tak Sekata

Blackhead/Whitehead vs Pigmentation

JERAGAT lebih dikenali sebagai blackhead @ whitehead. Apa itu jeragat?

Jeragat adalah bonggol kuning atau kehitaman yang tersumbat pada kulit. Jeragat adalah sejenis akne vulgaris. di sebalik kepercayaan umum ia disebabkan oleh keadaan kurang bersih, jeragat sebenarnya disebabkan oleh lebihan minyak yang terkumpul dalam saluran kelenjar sebum. Bahan di dalam bonggol ini kebanyakan terdiri daripada keratin dan perubahan sebum, yang menjadi hitam ketika ia teroksida. 

Gambar bawah nie menunjukkan masalah jeragat aka blackhead @ whitehead. Kebiasaanya ada dekat kawasan sekitar hidung.




WARNA KULIT TAK SEKATA lebih dikenali sebagai pigmentation skin. Apa itu pigmentation?

Pigmentation, kulit warna yang tidak sekata, ada yang sedikit gelap dan sedikit terang. Penyebab pigmentation kebiasaanya terdedah kepada sinaran terik matahari atau penghasilan melanin yang berlebihan atau penghasilan melanin yang kurang. Penyebab pigmentation yang pasti masih tidak diketahui dan masih dalam kajian.

Gambar bawah nie menunjukkan kulit mengalami masalah kulit warna tak sekata aka pigmentation.



Setelah di survey di web2x luar negara, nielah apa yang NN dapat. Kenapa NN survey? sebab NN nak confirmkan kulit NN alami masalah apa, dan berdasarkan info2x sekarang nieh confirm masalah pigmentation aka masalah kulit tak sekata, biasa orang melayu cakap jeragat. Tapi sebenarnya nama dia bukan jeragat. Jeragat tu blackhead @ whitehead macam dalam gambar no1.


~~~~~~~~~~


Setelah dah memahami benda nieh bolehlah start cari jalan penyelesaian untuk mengurangkan masalah kulit NN. Pigmentation nieh kebanyakan solution ramai yang guna laser atau produk pengelupsan kulit. -.-'

Hmmm... sebab dulu tak risau pun bejemur, bejemur je ikut suka hati, tak tahu pulak akibat dia akan mendatangkan masalah nieh. Kalau dulu tahu, tak ada nye nak bejemur sesuka hati, mesti nak jadi puteri lilin weihhh... Orang kata lebih baik mencegah dari merawat. Merawat nieh lebih susah dari mencegah.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan