Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Ahad, 18 November 2012

Aquarium

Tiba mood rajin barulah menjelma mood cuci aquarium... kesian anak-anak ikan aku... erkkk??? dah la ada 3 ekor je...

Kalau ikot gambar... sebelum cuci lagi cantik pemandangan dalam aquarium nie... lalala...

   si kerempeng...
   si kerempeng dan si gebu...
   si gebu...
   pam air...
   erkk.. nie yang paling liat nieh... si penjaga lumut...

   Selepas Cuci


   si gebu... bila air dah clear...
   si kerempeng... tak dapat nak amek gambar dier...
   masing-masing nak nyorok di sebalik pokok...

Barang-barang untuk aqua kecik nieh... 
   span untuk filter lumut...
    garam untuk bunuh bakteria...
   anti klorin dgn anti bakteria...
   filter kecik yang disambung ke water pump...
   water pump...

Dulu aquarium aku besar sikit dari yang nie... tapi da tak guna dah sebab susah nak angkat nak cuci... jadinya abah aku angkut bawak balik kampung...

Sebelum bela ikan... aku bela hamsters... hmmm... 3 kali jugak bela hamster... semua dah tak ada dah...  paling last paling menyayat hati... sampai kudung 1 kaki hamster tue... letak minyak gamat apa semua... sihat dier... boleh keep rolling rolling lagi dengan kaki kudung tue... tapi tak lama kemudian last last mati jugak.

Lepas bela hamster... tukar pulak bela ikan... ikan nie tak tau lah sesi yang ke berapa dah... sebab tak tahan lama jugak... tak sampai setahun mati... adesss...

Mula2x dulu tak reti... belilah ikan bolat2x tue... kecik-kecik jer. Water pump pulak tak hengat besar, konon2x untuk senang filter bagi air bersih sentiasa. Ha... sekali lepas sekor, sekor mati. Kenapa? sebab tesumbat kat water pump. Diaorang kena tarik dengan angin water pump.

Hmmm... ada bela kura2x kecik jugak dulu. Tapi tak lama. Sebab orang-orang tua kata tak elok bela kura-kura dalam rumah. Membawa nasib malang katanya. Jadi aku terpaksa la lepaskan kura-kura aku tue kat tasik... Jauh diaorang kena hanta. Taman Tasik Shah Alam rumah baru diaorang. Tak tau la hidup ke tak hidup.

Tukar pulak ikan emas buntal-buntal besar. Yang nie stok akak aku yang beli. Memang sangat cantik dan manja terkedek-kedek berenang. Lama jugak bela yang nie. Hmmm... sayang akhirnya mati jugak. Diserang white spot. Hmmm... dulu tak reti pasal benda nieh. Kalau bela ikan emas ke apa ke memang kena beli anti white spot untuk campur sekali dalam air aquarium. Sejak kematian nieh, lama gila tak bela ikan. Dekat dua tahun jugak kot.

Lepas tue bela ikan emas lagi. Tapi bukan yang jenis berenang terkedek2x tue dah. Yang biasa jer. Lepas tue tambah ikan kiss. Errr... itu tauke kata ikan kiss tak jahat... howaaa... sekali habis ikan emas aku kena sondol2x... Mula2x tak perasan.. Tapi bila ternampak ikan emas dah layu... Baru perasan ikan kiss tu JAHAT!!! Hmmm... mati dua-dua ekor ikan emas.

Ikan kiss pandai berlakon ok! Depan orang dia baik jer. Bila orang tak pandang aquarium dia mulakan kerja sondol menyondol dia. Jangan tergoda dengan mulut comel diaorang tue. Haizzz... 

Last2x ikan kiss tue aku suruh akak aku lepaskan kat Taman Tasik Subang, sebab memang tak boleh bela ikan lain. Habis ikan lain di sondolnya sampai bedarah2x. Jahat betul.

Ha... yang aku bela sekarang nie pun rasanya spesies ikan kiss. Sebab diaorang berdua kerjanya dalam aquarium tue sondol menyondol. Dengan ikan bandaraya aku pun diaorang sondol. Nasib ikan bandaraya tue garang. Melawan pandai... ngeee...

Sekarang tinggallah 3 ekor ikan dan sekor anak tucing cekshi... sampai tenggelam jugak la penutup aquarium tue dikerjakan. Citam dok naik atas tue konon-konon dengan harapan nak makan anak-anak ikan tue. Sekarang dah lapik papan kat atas aquarium dengan tujuan keselamatan anak-anak ikan. Bukan boleh percaya kat anak tucing aku nieh. Pantang orang tak ada, mulalah cuci mata kat aquarium tue.

Ha... nanti nak buat entry pasal water filter dan auto feeder pulak lah... bila ada kelapangan yang panjang... bosan2x nanti tak ada buat per... boleh melayan jiwa...

Untuk INFO DETAIL SILA KE SINI
Aqua Info


Tiada ulasan:

Catat Ulasan