Mengenai Saya

Foto Saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Selasa, 13 November 2012

Persediaan Kucing Nak Beranak

Hahahahaha... mama NN yang nervous... saper yang peknent saper yang nak beranak nieh... dah start survey baca info lagi... sebab tinggal kurang dari 1 bulan kot untuk citam beranak... 

Salah satu tanda tue dah ada... tapi lambat lagi nieh... sebab baru tanda yang pertama....

Tanda-Tanda Sebelum Kucing Beranak

4 minggu sebelum bersalin:
Kucing akan makan lebih banyak dari biasa, selalunya 2 kali ganda jumlah yang dimakannya sebelum ini. Makanan premium penting ketika ini kerana kucing akan berpuasa sebelum bersalin.

* 13/11/2012~ citam makan banyak... lepas tu berulang-ulang makan a.k.a kerap ulang tempat makanan untuk makan... kalau tak ada makanan dia akan meow2x panggil mintak makanan... sehari boleh habis 2 pouch makanan basah tue belum tambah ayam atau ikan dan miskooottt dia lagi... huh kalahkan NN dia makan... =D

3 minggu sebelum bersalin:
Perangainya berubah dan lebih banyak berhati-hati ketika bergerak/berjalan serta tidak mengeliat "stretch" badannya. Jika kucing yang bebas keluar pula ia akan banyak duduk di rumah dan tidak akan keluar lagi.

* 13/11/2012~ yang nie dah nampak jugak sekarang nie... dia aktif memanjat-manjat... sekarang nie bila nak memanjat2x dia lebih berhati2x... tapi sekarang nie belum 3 minggu sebelum bersalin.

2 minggu sebelum bersalin:
Mulai tunjuk sikap pelik seperti mengulingkan badannya dan mencari-cari tempat yang sesuai untuknya bersalin seperti tempat yang tersembunyi, selamat serta sunyi. Ketika ini perlu dikurung dalam rumah kerana ia akan membuat "bilik labor"nya diluar jika masih biarkannya bebas.

* 13/11/2012~ yang nie tak usah cerita... sukanya dia masuk almari NN... duduk2x dalam raga baju NN... dia ngeram... adesss... 

Minggu terakhir:
- Kurang makan dan kemudiannya tidak makan langsung.
- Bergerak mundar-mandir serta nampak cemas "nervous".
- Mulai dan kerap menjilat/membersihkan "anus'nya sebagai persediaan untuk bersalin.
- Masih berkeadaan resah, cemas selalunya akan keluar masuk ke tempat bersalinnya seperti kata bidalan " seperti kucing nak beranak".

* 13/11/2012~ sekarang nie pun dah memang kerap menjilat "anus"nya macam mana tue???

Sumber
Tanda-Tanda Kucing Nak Bersalin

Boleh rujuk kat sini jugak
Kucing-Kebuntingan-Dan-Kelahiran

Tips Penjagaan Kucing Bunting


11/12/2012 - Updated

10/12/2012 ~ Isnin 
Kira-kira jam 1.00 tengah hari Citam telah selamat beranakkan 4 etoi cucu aku... wahaha... 4 etoi anak tucing yang tomey-tomey macam aku. Kecik2 jer sebesar 2 jari (mak aku kata besarlah tue 2 jari).

Citam dah menunjukkan tanda-tanda nak beranak. Pagi-pagi jam 5.45pagi macam tue... selepas aku ke toilet aku sambung baring dan biarkan pintu bilik terbuka. Citam pun masuk dan landing atas selimut dan besandar kat kaki aku. Bedengkur pur pur pur dengan kuat. Hmmm... aku goyang kaki aku, dia pur pur pur lagi kuat... aku duduk... dia tak lari pulak kali nieh... hmmm... kebiasaan kalau aku bangun duduk, dia dah melompat terjun ke lantai dan lari tekedek-kedek ke ruang tamu... ini cara dia nak mintak makan pagi... tapi kali nie dier nak beritahu aku masa nak beranak dier dah hampir...

Hmmm... setengah jam aku gosok kepala dia... badan dier... dier senyap dan terus pur pur pur makin kuat... lepas tue dier bangun dan beredar ke depan pintu bilik air.... aku pun pergi mandi ler nak siap g kerja pe semua... citam pulak landing depan pintu bilik air sambil menjilat anu nyer... aku dapat rasa masa nak beranak dier dah hampir... tapi tak tau biler... aku perasan hari sabtu lagi perut dier dah jatuh... wahaha... aku ingat hari sabtu tue anak dier dah keluar sebab nampak kurus sikit dah biler perut dier jatuh ke bawah...

Hari Ahad Citam sempat aku bawak jalan-jalan kat corridor area luar rumah aku. Terkedek-kedek dier berlari-lari cium saner sini... lepas tue garang tak tentu pasal, orang ajak balik rumah dier tak mo balik... Aku bawak keluar dier hari ahad tue sebab aku dah janji dengan dier... "nanti hari mama cuti mama bawak jalan-jalan kat luar erhhh...". Hari ahad tue dier duduk tunggu aku kat depan pintu utama... tunggu mama dier bawak dier keluar. OK tabiat kucing... memang akan minta apa yang kita dah janji dengan dier... kalau korang janji dengan dier, baik tunaikan, sebab akan nampak perubahan perangai dan air muka dier biler korang tak tunaikan apa yang korang janji dengan diaorang. 

Berbalik cerita asal, aku pun tinggalkan Citam dengan air kosong dan biskut dier jer... dah lambat time nak pergi kerja, jadi tak ader lah ayam atau ikan untuk dier pagi tue... aku cakap kat dier "kalau nak makan nanti atau nak aper-aper nanti pergi lompat atas mamacitam kejut dier dari tido mintak mamacitam bagi makan erhhh erhhh erhhh...". Pesanan aku nieh dier memang paham... sebab kalau dier mintak makan dekat kakak aku memang dier akan lompat atas perut kakak aku... 
Photobucketwahaha...

Aku pun pergi kerja pagi tue macam biasa, dengan keadaan mengantuk sebab kurang tido malam tue (susah nak tido). Aku tengok Citam landing tepi dinding bawah meja makan. Kesian dier kena tinggal. Lepas sarapan kat opice pagi tue, aku text kakak aku, suruh perhatikan Citam tue, sebab aku dah nampak Citam tue lain macam jer. 

Jam 11 pagi akak aku text aku... dan bermulah segalanya...
Citam kejutkan kakak aku, dier ingatkan citam nak makan, akak aku pun sediakan ikan dan ayam, tapi citam marah pulak... dier jalan masuk bilik sambil ngeow ngeow panggil kakak aku masuk bilik... akak aku pun temankan dier masuk bilik... sampai dalam bilik aku, citam terus masuk dalam kotak yang akak aku dah sediakan untuk citam... hmmm kotak tue citam masuk baru 2-3 kali jer... sebelum nieh dier lebih suker lepak kat kotak kat ruang tamu dan bawah katil aku sepanjang tempoh dier peknent... tak sangka pulak dier akan pilih kotak  yang dalam bilik aku... sebab dier selalu jugak usha almari baju aku... wahaha sempit... sebab aku sengaja penuhkan port lepak dier... ader hati nak beranak dalam lemari aku... adesss...

Dier start meneran dan meneran... akak aku cakap dia tak ngeow ngeow langsung lepas masuk kotak melainkan sekali jer masa akak aku telefon aku untuk bagi tau yang dah nak keluar sekoi dah cucu kamu nieh... bunyi citam masa tue seakan-akan memanggil aku balik rumah... dier tahu kot akak aku telefon aku kot... ehehehe... yer ker???

Aku pun aper lagi... balik... ooo... balik kampung... ooo balik rumah ler... aper lagi... amek cuti half day... reason shhh... tak bagi tau apa pun... just cakap nak cuti jer..

Photobucketsob sob sob... mama lambat balik untuk temankan tam belanak... 

Sampai jer aku kat rumah terus jer aku meluru masuk bilik dan tengok dier... errr... kat ruang laluan depan bilik air aku besepah muntah citam... perghhh... citam muntah-muntah sebelum bersalin... kesian penat dier... aku pun penat... mana tak nyer... siap berlari-lari anak kejar masa nak amek train aper semua... naik tangga turun tangga... 3 jejantas tau wahaha...

Dalam bilik, keadaan citam tercungap-cungap macam kehausan... lepas tue gelisah... tapi dier bersalin tanpa perlu apa pun bantuan dari manusia... aku dengan kakak aku jadi tukang tengok jer... sebab citam nak berteman masa beranak tue... memang dier akan pandang ke luar kotak untuk pastikan ader orang teman dier... Citam selesai beranak dalam jam 1 tengah hari...

Persediaan masa bersalin? tak ada aper-aper... melainkan sediakan kotak yang berlapik dengan kain atau surat khabar. Duit dalam tangan, kalau jadi aper-aper kena bawak ke klinik haiwan. Sebab aku cukup risau kalau anak citam tersangkut, sebab dier punye boyfriend ari tue, besor 2 kali gande dari saiz citam.....

Tanda-tanda sebelum bersalin yang aku copy paste dari blog lain tue ader jugak persamaan tapi tak semua. Contohnya hilang selera makan, yang nie citam sampai hari nak beranak masih lagi makan dan minum macam biasa. Selera besor, nak makan sedap jer.

Alhamdulillah Citam sekoi kucing yang pandai melahirkan anak... setiap anak yang keluar dari rahim dier akan bersihkan lendir yang menyelaputi anak dier supaya anak dier boleh bernafas dan mengeluarkan bunyi ngewww ngewww ngeeewww... yang pertama... ngeh3x... dier sangat sayang kan anak-anak dier... sentiasa peka dengan bunyi anak-anak dier... uri yang keluar dari rahim kucing, memang kucing tu akan makan dan telan balik... masa citam beranak, aku memang tak amek gambar langsung... sebab memang aku nak tengok jer dier beranak...

Selepas beranak... hmmm.. jam 8 malam aku tinggalkan dier.. dier sedo pulak... aku kat telefon nak inform adik aku yang anak tucing aku dah beranak... tetiba dier dari belakang berlari dan ngeow-ngeow macam tak tentu arah... wahaha... dier panggil aku teman dier dalam bilik... adesss... aku cakap dengan dier... jap lagi mama teman... jap erhhh erhhh....

Dier pun masuk bilik air dan melepaskan bahan buangan... wah... semerbak baunyer... kemungkinan najis bercampur darah... sebab bau dan warna dier memang lain dari biasa... (mak aku cakap memang la macam tue kalau baru lepas beranak)... Selesai jer dier, terus datang kat aku dan duduk dan dier cuci dan mandi sendiri... lepas dier cucikan badan dier, dier minum air... banyak sangat dier minum... ha... nieh pun persediaan jugak ok... sediakan air bersih untuk di minum oleh ibu kucing yang selesai beranak...

Lepas tu aku ajak dier masuk bilik teman dulu sampai dier macam lena tetido... past tu aku pegi telefon abah aku pulak... tak lama tue dier datang balik dan panggil... haaa... nih memang berulang... sebab aku telefon abah aku, mak aku... jadi aku terpaksa keluar masuk bilik teman kan dier... kesian pulak tengok dier... dah la sakit... keluar masuk pulak berlari cari aku... adesss... last-last lepas dah selesai telefon aku masuk bilik... dengan aku aku tertido dalam bilik sebab letih teman kan dier...

Muker anak Citam semua ikut muka bapak tucing... gambar akan di upload nanti... comelnyer anak rimau mama nn nieh..











2 ulasan: