Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Sabtu, 24 November 2012

Bila Album Blogger Penuh - Tutorial

Semalam terbaca home feed yang menarik dari Blog Qasey Honey; info mengenai Bila Album Blogger Penuh. Blogger menggunakan Picasa sebagai tempat storage untuk simpan kesemua gambar yang diupload dalam Blog. Good info untuk para-para Blogger yang suka share gambar dalam Blog.

Jadi sesiapa yang ingin menambah keluasan storage tanpa dikenakan bayaran silalah rujuk post dari blog Qasey Honey link post TUTORIAL: Bila Album Picasa Penuh. Untuk aku, storage masih belum bermasalah lagi. Nota nieh sebagai persediaan kemungkinan di masa akan datang tiba-tiba storage penuh. Ngeee...


Secara ringkas dari tutorial tersebut.
Buat email goggle baru 1 atau lebih lagi untuk storage.
Invite account baru.
Setkan as admin.
* Setiap post yang ada gambar kena menggunakan email account baru.

Selain dari menambah storage, ada langkah lain yang boleh mengurangkan penggunaan memory. Terpulang kepada Tuan Punya Blog Masing2x.

Setting Megapixel sebelum mengambil gambar, semua yang mempunyai kamera mesti tau kan??? Untuk hasil gambar yang berkualiti mesti tak dapat nak lari untuk menggunakan pixel yang tinggi.

Setting upload gambar. Terdapat pelbagai size untuk di pilih, ini jugak mempengaruhi penggunaan storage. Refer gambar di bawah untuk perenggan yang ni. Terdapat 5 saiz untuk di pilih. Small, Medium, Large, X-Large dan Original size.


Tengah nak selidik Picasa Web Album. Aku pun tak pernah usik gambar yang ada kat situ. Macam-macam soalan kat kepala nie. Nak tahu ini, nak tahu itu.

Soalan No.1
Kalau delete gambar dari Picasaweb jadi apa kat gambar Blogger?
Kalau delete gambar dari Blogger jadi apa kat gambar Picasaweb?

Jawapan
Bila delete gambar dari salah satu web, web lagi satu pun akan delete gambar tu. Nie web support dia yang jawab. Rujuk kat sini Using Picasa Web Albums with Blogger

Soalan No.2
Kenapa ada dua atau lebih gambar yang sama dalam Picasaweb tetapi dalam post Blogger hanya satu gambar yang sama sahaja?
Contoh yang aku snap dari view album Picasaweb aku.
Jawapan
Aku pun tak tahu kenapa. Survey dalam internet pun tak terjumpa lagi info. Jadi aku delete gambar yang serupa. Effect dari mendelete gambar nie aku tak sure. Aku delete on 23/11/2012 jam 12.00pm. Ok dalam masa 24jam nanti baru boleh tau ada effect apa-apa tak kat blog aku.

Soalan No. 3
Soalan paling seram!!! 
Kenapa ada gambar yang kita tak upload pun dalam blog!!! Tapi ada dalam album Picasaweb. Errr... puas aku cari gambar tue dalam blog tapi tak ada pun??? Membuatkan jadi naik hairan dengan Jawapan Soalan No. 1.

Jawapan
Sama jawapan soalan no. 2. Aku pun tak tahu kenapa. Aku delete jugak gambar dalam Picasaweb itu, setelah selesai menyelak satu persatu muka feed post aku, tapi tak jugak jumpa-jumpa gambar tue dalam blog. Hairan-hairan. Dalam blog tak ada tapi dalam Picasaweb ada.

Mungkin ada short cut key upload gambar? sampai aku tak perasan gambar yang tak sepatutnya di upload??? tapi sebelum publish setiap post, wajib aku preview dulu. Hmmm... mushkil mushkil...

Kesimpulannya... Bolehkah Jawapan kepada Soalan No. 1 di pakai??? Pada aku tak boleh. Sebabnya ada sesetengah gambar yang aku dah padam di blog, tapi masih wujud dalam simpanan album picasaweb.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan