Mengenai Saya

Foto saya
Doa ayat 286, Surah Al Baqarah: Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami.

Sabtu, 3 November 2012

Udang Bakar Mangga Parut

Resepi masakan NN 2/11/2012 a.k.a hari Jumaat...

Adik NN seorang penggemar UDANG... jadi hari apa entah NN telah membeli stok udang... dan... berlangsunglah kerajinan untuk masak udang bakar... jeng3x...

Tak tau nak masak sambal udang bakar nie macam mana... Jadi setelah dikebek2x peti ais yang kosong tue... erkkk terjumpa pelam lemak... jadi timbulah rasa nak parut memarut itu pelam...

Bahan perapan yang disediakan oleh adik NN... hehehe... NN bagi arahan jer... sibuk buang kepala udang...

Bahan Perapan
2 sudu makan cili boh
1 sudu teh lada hitam
(boleh tukar cili padi)
1 Ibu jari Halia
2 biji bawang putih
1 batang serai
3 sudu teh gula perang
1/2 sudu teh garam
3biji limau nipis
sedikit cuka masakan
udang setengah kilo

blender semua bahan kat atas ni dengan sedikit air... sikit je.. sebab nak perap... tapi kalau dapat tumbuk lagi bagus... sebab tak pakai air bila tumbuk atau giling...

kalau nak lebih rasa lagi tambah ler jintan ke santan sikit ke... ape2 benda yang lain lagi yang dapat menambah rasa... NN masak simple2x je... asal boleh makan kenyang...

sebiji pelam lemak yang di parut...
salad...
hirisan limau..

lepas perap dan bakar... hias dengan salad, limau nipis dan pelam... tambah la tomato... nn kehabisan stok tomato... ngeeee...

ta...da....


nak makan tu amek selai salad letak udang atas tue... letak pelam parut... perah limau... past tu ngap... nyum3x... terkenyit2x mata...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan