Mengenai Saya

Foto saya
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" - Surah Al-Baqarah ayat 216

Selasa, 21 Mei 2013

Masalah Pigmentasi a.k.a Tona Kulit Tak Sekata



     Photo Credit BananaStock/BananaStock/Getty Images

Pigmentation a.k.a masalah kulit tak sekata.

Tapi ramai orang panggil JERAGAT!!! Penerangan detail yang nie sila ke post yang sebelum2x nieh. Jeragat vs Warna Kulit Tak Sekata kat post nie nak cerita pasal warna kulit tak sekata a.k.a pigmentation.

NN sendiri ada masalah kulit, antaranya parut jerawat yang jenis kawah2x tue a.k.a liang roma besar dan masalah tona kulit tak sekata. Boleh refer kat Parut Jerawat & Tona Kulit Tak Sekata keadaan kulit NN. Masalah kulit nie memang dari kecik lagi. Puncanya NN tak tahan dengan GULA. Kalau tak amek gula dalam pemakanan harian, jerawat NN memang kurang tumbuh, tapi bila lebih je pengambilan gula... waaa... macam cendawan tumbuh jerawat naik.

Ramai cakap punca jerawat dari kebersihan. Ye memang salah satu dari segi kebersihan. Tapi kalau kebersihan terjaga. Punca yang lain? kutil jerawat - jerawat merebak, sensitif pada makanan - jerawat  naik, tak sesuai dengan produk penjagaan muka - jerawat naik, perubahan hormon - jerawat pun mulalah naik, period pun faktor, tak cukup nutrisi pun faktor. Haaa... banyak faktor nak jaga kulit.

Berbalik ke Tona Kulit Tak Sekata. Ada yang kata dapat hilangkan @ dapat kurangkan. Kalau kita tengok dalam page search, search & search. Macam2x cara ada, tradisonallah... modenlah... keberkesanan siapa yang dah cuba sahajalah yang tahu.


Cara Tradisional

Lemon Juice, Cocoa Butter & Aloe Vera

Tea Tree Oil, Olive Oil, Eucalyptus Essential Oil, Jojoba Oil, Honey, Apple Cider Vinegar

Lemon Juice, Beta Carotene, Licorice Extract, Onion, Castor Oil



Cara Moden

1~ Laser Treatments dan macam2x lagi lah kat pusat rawatan kecantikan.

2~ Retinoids - Retin A

3~ Professional Microdermabrasion

4~ Chemical Peel - Glycolic Acid / Lactic Acid / TCA (Trichloroacetic) Peel


Macam2x ada... keberkesanan tidak diketahui. 


~~~~~~~~~~

First NN try scrub muka dengan gula... konon2x nak bagi kulit rasa halus lah konon... perghhh... tok sah buat lah weihhh... siapa kulit yang tak tahan memang akan naik jerawat tak hengatlah... NN pakai gula stevia... konon2x organic lah konon... haaa... organic lah sangat naik jerawat besar2x kat pipi... siap ada parut hitam besar2x... adesss... baik la amek beras & goreng & tumbuk & campur dengan pencuci muka... dari guna scrub gula... senget betul percubaan yang nieh...

~~~~~~~~~~
Lepas tue,

Ingat pakai lemon + madu matilah jerawat yang tumbuh disebabkan gula tue... (kan dalam internet selalu kata lemon tue anti bacteria) rupanya tidak lah jugak kot... lepas 3 hari tengok jerawat tak surut... huhuhu.. sapu jugaklah hiruscar... ha... hamek ko... mati da jerawat tue... parut hitam still ada... lepas tue sambung balik lemon + madu...

Setakat nieh NN dah cuba bleaching honey + lemon... hmmm... bleach ke? entah... 1 minggu pakai tak ada kesan bleach pun.... keh keh keh... yo yo o je dalam you tube orang letak before and after bleach... mungkin kena pakai setahun kot... sebab kulit NN sangat bermasalah

Jangan pakai siang hari... nanti kena terik matahari muka jadi merah & panas... kulit nampak glowing jer sikit...

Mask HoneyLemon

~~~~~~~~~

Lepas jer pakai lemon + honey 1 minggu... terus test yang satu lagi cara... tambah serbuk kunyit aka turmeric powder... errr... sila jangan pakai lebih dari masa yang ditetapkan... pedih... tapi NN suka pulak pakai macam nieh... yang nie lagi tak sesuai pakai di siang hari kerana lepas pakai kulit memang akan pedih dan kemerah-merahan di tambah kekuning-kuningan akibat color kunyit tue yea harap maklum.

Yang nie NN suka... sebab terasa dia kurangkan paras minyak kat kulit muka... tapi NN kulit macam kusam... mungkin disebabkan warna kuning kunyit... dan tak lupa jugak dapat keringkan jerawat... tapi tak sepower hiruscar yang dapat matikan jerawat...

Mask HoneyLemonKunyit

~~~~~~~~~~

Asyik pakai yang mask yang panas jer... mask yang sejuk NN try... timun... lalala... timun biasa tak ada stok sebab NN diet makan timun jepun yang baby size tue, nasiblah labu... kakak ku mare... katanya bukan ke orang guna timun biasa.. yang ko guna timun jepun tue apsal lah pulak...

Eleh... same jer aper... sejuk jer... mana taknya... timun dalam peti ais... madu dalam peti ais...

Cara dier... blend semua barang, kemudian amek tisu nipis letakkan kat seluruh muka... basahkan jari dengan extrat timun tadi dan slow2 tepek kat tisu yang ada kat muka tue Tujuan supaya tisu tue dipenuhi dengan extract timun tue dan dapat biarkan kat muka selama 15 minit. Barulah extract timun tue resap dalam kulit.

Sejuk jer bila pakai nie.. nak pulak bila kerja half day... balik tengah hari terasa panas... bila buat mask nieh dan tempek kat muka baring dan rileks kat rumah... sejuk jer muka...

Mask HoneyCucumber

~~~~~~~~~~

Lepas tue test Papaya Mask.... terus jatuh hati... ngeee... yang nie sempoi blend semua bahan, lepas tue sapu terus kat muka. Biar 15 minit kat muka... baring tenangkan minda... lepas tue bilas... lepas tue senyum sampai ke telinga...

Mask HoneyPapayaOat

~~~~~~~~~~

Sambil2x dengan cara tradisional NN jugak test dengan perubatan moden. Ubat sapu ler... apa lagi.. nak g laser mana la mampu... takut pulak tue...

Tengah dalam proses test & error pemakaian cream melashine produk yang mengandungi hydroquinone yang di anggap bahaya yang boleh mengakibatkan kanser kulit.

Tak risau pakai nieh, sebab pernah pakai habis 1 tube.

Tapi cream melashine kandungan hydroquinone nya nieh tak lebih dari yang ditetapkan oleh KKM. Jadi selamat di pakai. Dah selamat pakai 1 minggu. 19/5/2013 masa ngadap cerita TV2 tengah2x malam, sambil tangan gosok2x pipi terasa kulit2x halus ada yang dah start mengelupas... kot kot entah daki ke apa... tak sure kulit mengelupas ke apa, sebab baru lepas cuci muka dengan safi rania.

Yang pasti esoknya kulit memang nampak lain sikit, sikit jer la... putih sikit... wahaha perasan...

Nie rupa cream melashine tue yer. Tahun lepas pakai sebab nak hilangkan parut jerawat yang hitam2x tue... tak sangka pulak produk nie jugak untuk pemulihan pigmentation. Huh.. kalau tau dulu, memang terus continue pakai kat tempat2x yang ada pigmentation.

So... sekarang dalam tempoh percubaan cream nieh pulak.. penat dah NN guna Hiruscar dah... Hiruscar ok... tapi dier lebih kepada penyembuhan kesan jerawat... bukan pigmentation...

Minyak Rosa E, NN stop sementara waktu nie. Nak fokus kat Melashine Cream.

Sila perati Melashine Cream tue, nampak ada pelekat dari klinik ok. ~POISON~ tak sesuai untuk perempuan yang mengandung. OK.

Detail mengenai Melashine Cream click SINI

   MELASHINE CREAM

~~~~~~~~~~

Untuk elakkan masalah pigmentation, setiap hari kena pakai krim pelindung matahari. Di ingatkan mesti pakai untuk lindung kulit daripada matahari, kalau tidak sia-sia jer penjagaan kulit di malam hari tue. (Peringatan untuk diri sendiri jugak nieh)

Pencegahan adalah lebih baik dari merawat. Serius susah merawat !!!

Kalau dulu NN bejemur tak kira masa dan tak kisah pun kena matahari, tapi sekarang memang mengelak dari bejemur. Dah macam iklan cream Garnier dalam TV pulak. Bila matahari naik jer... berlari cari tempat berteduh... huahuahua...

Pemilihan SPF yang bersesuaian boleh refer dekat SINI.

Setelah di teliti dan di amati. NN memilih SPF 30++.
Keluaran Garden of Eden. Satin White Day Cream.

Cream warna putih. Sangat wangi sebab bau dia macam bau limau... nyum nyum nyum... setakat nie tak ada masalah jerawat yang timbul. Kulit jer kadang2x bila terlebih pakai akan nampak macam berminyak2x sikit. Hmmm... lagi tinggi SPF yang kita amek, lagi berminyak muka nanti.

Harap maaf gambar tak clear... malas mo amek gambar smula... >_<

Detail mengenai Day Cream - Garden of Eden click SINI

    DAY CREAM - Garden of Eden

~~~~~~~~~

19/5/2013 ~ Sunday

Hari nie surf pasal 1 cream untuk pigmentation. Dulu aka tahun lepas NN pernah pakai untuk hilangkan parut jerawat. Parut gelap. Memang sangat berkesan. NN amek atas saranan Doktor, jerawat naik banyak gila dan tompok hitam sangat banyak kat bahagian pipi kat rahang tue. NN guna sampai habis cream tue memang hilang kesan hitam tue.

Sekali lagi NN pakai cream nie. Tapi bukan atas saranan Doktor. NN pakai atas dasar diri sendiri nak mencuba. Dah dekat 5 hari pemakaian. Pakai atas sebab nak kurangkan atau hilangkan kesan pigmentation pada kulit muka.

Nama cream yang NN pakai Melashine. Boleh didapati di Klinik tapi tak sure semua Klinik ada atau tak. Di farmasi yang NN cari memang tak ada. Yang ada Melaquin. Tapi dia punyai bahan aktif yang sama. Hydroquinone 4%.

Nak buat post pasal pigmentation nie lah, surf punya surf terjumpa Blog yang memang ada syorkan cream yang ada kandungan Hydroquinone untuk kurangkan atau hilangkan pigmentation. Blog Doktor comel. >_< Boleh baca Blog Doktor tu kat SINI.

Dalam Blog Doktor nie jugak ada penerangan pasal Cream SPF. Kebetulan lagi... memang NN cari cream yang dia explain dalam post Blog dier. Last 2 week kat farmasi cari, tapi tak jumpa pun brand tue. Sebelum NN cari, NN surf dulu dalam google brand apa ok. Tapi tak jumpa brand apa ok, cuma NN jumpa post gambar SPF Parasol tue ok sebab dua dalam satu. Info pasal SPF Parasol tu pun dalam page Indonesia. Cream Parasol boleh di pakai as foundation sebab color dia warna coklat slow. Kotnya kan... ada ker jual kat Malaysia nie pun NN tak tahu. Sebab tak jumpa lagi. Siapa ada jumpa inform NN erhhh... erhhh... erhhh...

Alih2x NN beli Brand Garden of Eden sebab NN kan guna dia punya vitamin E. Dah cari apa yang kita nak tak jumpa. Kenalah cari sesuatu pengganti.

Nie page yang NN maksudkan. Yang dia explain pasal SPF Parasol, bila dah pakai boleh terus tempek bedak. Nah baca kat SINI.

~~~~~~~~~~


21/5/2013 ~ Tuesday

100% NN dah berhenti pakai HoneyLemon & HoneyLemonTurmeric Mask.

Tumpu perhatian 100 % pada penggunaan Melashine Cream.

Pagi sebelum keluar rumah
Day Cream ~ Garden of Eden
Two-Way Foundation ~ Miyami

Balik kerja
Pencuci muka Safi Rania
HoneyPapayaOat Mask.

Sebelum tidur Cream Melashine.


* Pencuci muka pun nak kena tukar, nak test product Garden of Eden.
* Bila NN dah test genap 1 bulan Cream Melashine akan NN update balik post kat Blog.



Ref:-
sila clik link2x kat atas tue. wahahaha... malas mo re-enter kat bawah nieh.





2 ulasan:

  1. Assalamualaikum saja nak share cerita saya pun alami warna kulit yg sgt x sekata memandangkan sy selalu berjemur sbb saya berada dalam bidang kejuruteraan.Pernah buat chemical peeling..huish pedihnya ya Allah naik ke telinga hampir beribu duit habis sbb nk tona kulit sekata dan kembali pada asal tapi feedback kulit agak slow.Rendah diri tu mmg xpayah ckp.nk bergaya pun ssh.kalau nk bandingkn warna muka dgn bdn mmg 4 atau 3 x ganda perbezaan.lepas ni nak try dermabrasion tapi tengok dulu camni.budget ada ke tak.solat je minta dkt Allah tolong berikan hasil atas usaha saya ni.kadang2 hampir rasa putus asa.Duit byk habis utk muka.nak belanja lain dh ssh.sbb sy still lagi student.so far pernah buat masker lemon juga.ok juga...tawakal je dah ni.

    BalasPadam
  2. Salam hye sis mcm mne guna krim jeragat tu berkesan x

    BalasPadam